GRECIA(4)

iulie 28, 2009

Postat de tibi în “biblioteca din chioşc”

In drum spre Egina

N-am spus nimic până acum, dar e vremea să mărturisesc : or fi ei grecii zgârciti, n-or fi, dar micul dejun de până acum a fost la înălţime: şuncă, omletă, caşcaval, şunculiţă prăjită, ouă fierte, unt, ceai, cafea, sucuri şi dulceţuri de tot soiul, plus prăjituri. Pâine feliată cam grosolan dar bună şi pâine prăjită la pacheţele. Şi mai erau nişte chestii p’acolo dar nu le-am mai dat atenţe, cum ar fi de exemplu fulgi de cereale. Deci, mic dejun bun. Nu mai contează ca baia a fost minusculă sau că frigider în cameră nu am avut. Am dormit la Atena două nopţi şi nu cred că mă voi grăbi să revin prea curând acolo. Ca oraş, Atena nu mi-a spus nimic. Dacă faci abstracţie de locurile în care se păstrează vestigiile antice, leagănul civilizaţiei, nu mai rămâne decât un oraş cu străzi înguste, cu clădiri oarecare, unele mai vechi altele mai noi şi cam atât. Dimineaţa, străzile sunt  cât de cât curate. Apoi, până spre seară, mizeria le inundă. Şi nimeni nu se sinchiseşte. Balcanism în stare pură. Am văzut în apropierea portului din care ne-am îmbarcat pentru minunata croazieră de ieri, un bazar jalnic de vechituri, unde saracii oraşului vând lucruri de mult scoase din uz, unora chiar mai saraci decât ei, care le râvnesc. Şi am mai văzut in apropiere de Acopole, la Monastiraki, noul bazar de lucruri inutile, dar noi. Tot felul de nimicuri de bâlci. Sigur că oraşul are şi magazine de firmă cu lucruri de bună calitate, sigur că are şi alte lucruri mai bune şi mai frumoase decât cele pe care le-am vazut noi. Rămâne să le descoperim altădată ! Poate. Deocamdată, ghidul ne mitraliază cu date despre oraş. Amintesc numai câteva. Are 24 de cartiere, în vremea lui Pericle avea şase sute de mii de locuitori (enorm!), sub stăpânirea turcă s-a redus la sub o sută de mii, în 1822 s-a produs schimbul de populaţie între greci şi turci, care a vrut să se repatrieze a făcut-o, care nu, şi a ramas pe loc, a devenit grec musulman, sau, după caz, turc ortodox. Domnul ghid crede că Atena este departe de ce ar trebui să fie, şi pune toată vina pe seama dictaturii coloneilor. Ei au urâţit oraşul, au dezvoltat industria în zonele turistice şi apoi au transferat-o aproape gratis unor apropiaţi de-ai lor-sună cunoscut partea asta aşa-i ? Centrul oraşului este piaţa Omonia – care înseamnă pace – dar nu aici este şi kilometrul 0, care a rămas în oraşul vechi, proiectat de Ciler (? Nu ştiu dacă am auzit bine) care şi-ar fi făcut cadou o casă splendidă daca ar mai fi trăit suficient. Acea casă, denumită Casa Soarelui, chiar este frumoasă. A fost locuită de arheologul Schliemann (un mare bandit şi hoţ după părerea ghidului), iar momentan adăposteşte muzeul de numismatică. Cel mai bogat cartier este Kolonaki, în apropiere de strada Bucureşti. Stadionul olimpic Panathinaikos  se numeşte aşa pentru că este destinat tuturor atenienilor. Ajungem în port. Domnul ghid ne face bezele si dispare. Nu prea înţeleg eu de ce a trebuit să ne mâne fuga de la Acropole, ca să aşteptăm aici o oră de pomană. Aşa o fi ritualul de ospitalitate pe la greci. Ne îmbarcăm pentru Egina (se citeşte eghina). Vaporul are o capacitate enormă. Cele câteva sute de persoane, turişti şi localnici, au fost ambarcate în mai puţin de 10 minute şi lasă neocupate mai bine de treisfeturi din scaunele dispuse pe trei punţi; două cu aer condiţionat unde bineînţeles că este frig şi două punţi în aer liber, dintre care una sus de tot la cucurigu, unde câţiva amatori de privelişte marină, se lasă învăluiţi de trâmbe puturoase şi înecăcioase de fum de bamporiu. Portul Pireu este al doilea ca însemnătate economică al Greciei. De aici sunt aprovizionate zilnic majoritatea insulelor. E ceva de lucru, nu glumă! Revin la turul oraşului, făcut la relanti, pentru că este o aglomeraţie infernală. Vedem partea cât de cât vizitabilă a oraşului, cu străzi curate, clădiri ceva mai îngrijite, dintre care unele chiar frumoase. Ne oprim câteva minute lângă vechiul stadion olimpic. Vis-a-vis, este celebrul discobol, lângă care facem ceva poze. Apoi, în sfârşit, cucerim Acropole. Este cu adevărat măreţ. Clădirea sa cea mai impunatoare, Partenonul, este construită în întregime sub raportul numarului de aur definit de Euclid astfel: “Spunem că un segment de dreaptă a fost împărţit în medie şi extremă raţie atunci când segmentul întreg se raportează la segmentul mai mare precum se raportează segmentul cel mare la cel mai mic“. Simplu, nu?
Intreg perimetrul Acropolei este înconjurat de un gard şi aşa cum aflasem mai înainte, accesul era permis numai până la orele 20. Nu ni s-a făcut rabat nici măcar pentru cele cinci minute cu cât am depăşit noi, această oră. Am fi vazut la lumina reflectoarelor, ceea ce vedem acum, la lumina soarelui. O uriaşă colecţie de coloane şi ruine ale unor temple, aflate în proces de restaurare. Restaurare unde mai este cazul, pentru că cea mai mare parte trebuie pur şi simplu reconstruit. Dupa 22 de secole de glorie, Acropole a fost cucerit de creştini, iar faptul că a fost transformat în biserică, n-ar fi nimic. Creştinii pur şi simplu au topit statuile de aur găsite aici. Creştini? O dată intrat pe mâna musulmanilor, Partenonul a fost transformat bâneinţeles, în moschee. Asediaţi, musulmanii aveau să demoleze bucată cu bucată Partenonul, pentru a recupera plumbul folosit la îbinăi şi a face muniţie. Văzând acest lucru, grecii le-au oferit musulmanilor  gloanţe. Aflu că alături de greci, în acele lupte, au luat parte şi români. Români pe care ghidul îi aminteşte neaşteptat de călduros şi de apreciativ. Faptul că domnul ghid a fost student în România, explică multe. Lovitura de graţie aveau să o dea Acropolelui, tot creştinii. Un idiot de ofiţer (n-are importanţă etnia) a pus tunurile pe aceste splendide edificii, a alungat otomanii şi a cucerit o colină dezolantă. Din care un consul englez, avea să se servească fără ruşine dar copios, cu cele mai bune bucăţi de marmură. Privită de sus, panorama oraşului Atena este cu adevărat impresionantă. Dacă era cât pe ce să spun, că acea croazieră tri-insulară a meritat ea singură deplasarea până aici, acum îmi schimb impresia. Priveliştea aceasta, îmi va stărui în memorie.
În aşteptarea vaporului mă plimb prin port şi la un moment dat, dintr-o sacoşă de umăr, doi ochişori adormiţi şi un botic umed, mă fixează insistent. Boticul se cască şi trage un căscat pe cinste, cu o limbă care trepidează în aer, după care se retrage prudentă la adăpost. Duc un deget la boticul micuţului chihuahua şi limbuţa aceea catifelată îmi mângâie degetul cu un gest amical. Zâmbesc. Zâmbeşte şi doamna tânără din sacoşa căreia se iţeşte căţelul deja adormit.

Entry Filed under: 7301634, Biblioteca din chioşc.. .

96 Comments Add your own

  • 1. orangeskorpion  |  iulie 28, 2009 at 22:07

    frumos…

    interesant este faptul ca in urma cu vreo saptamina spuneam pe aici ca nu ma pasioneaza sa merg la Atena, ci as prefera o vacanta pe o insula…

    si totusi care a fost etnia idiotului?
    asa de curiozitate…

    si Schliemann un bandit in mintea ghidului? si eu care in adolescenta il admiram pur si simplu…

    pareri si pareri..

    :)

  • 2. clemycali  |  iulie 28, 2009 at 22:14

    @skorpion, din cate imi amintesc a fost un englez.
    @tibi, excelenta caracterizarea Athenei. Un oras care daca n-ar avea ruinele Acropolei nu ar exista in circuitul turisitc international. Poti sa spui ca ti-a plactu Parisul, Londra sau Roma dar nu poti afirma acelasi lucru despre Athena.

  • 3. orangeskorpion  |  iulie 28, 2009 at 22:15

    tibi,

    te confirm, contrazicindu-te……misto formularea
    :)

  • 4. nora damian  |  iulie 28, 2009 at 22:25

    saluuut! :)

    Atena, din pacate una din cele mai poluate capitale europene.

    Si chiar in seara asta se anuntasera doua incendii de padure pe aproape de cartierele marginase locuite…. :(

  • 5. tibi  |  iulie 28, 2009 at 22:25

    skoprpion
    pentru conformitate, idiotul a fost venetian. A reusit sa tinteasca pina la urma, depozitul de munitzii de pe Acropole si totul a sarit in aer; tot, in afara de ceea ce a mai ramas din Partenon :ruine ! Restrul a fost demolat de englezi; dar si asta pare cunoscut nu-i asa ?
    Schliemann, dupa ce afirmase ca nu a gasit nimic, ii permitea sotziei sa apara impodobita, ghici cu ce ? :) Monede, etcetera. Deci, ghidul pe care nu l-am prea simpatizat, nu spunea numai minciuni …

  • 6. nora damian  |  iulie 28, 2009 at 22:28

    clemy,skorpion,

    englezul, cam hoţ, pe numele lui lordul Elgin, a decupat pana si frize de pe Parthenon… :(

  • 7. tibi  |  iulie 28, 2009 at 22:29

    clemycali
    Presun ca am gresit succesiunea capitalelor vizitate; daca as fi inceput cu Atena, probabil ca as fi fost ceva mai entuziast. Dar dupa ce vezi Roma de exemplu, e fooooarte greu sa te mai lasi impresionat de.
    Despre Paris, ce sa mai vorbim ? Sau de Viena ? ?? :)

  • 8. nora damian  |  iulie 28, 2009 at 22:30

    tibi,

    ma mir ca grecii il vad atat de rau pe Schliemann! Omul adora tot ce era grecesc, era obsedat de civilizatia grecilor, s-a insurat cu o localnică si si-a botezat copiii cu nume luate din mitologie :D

  • 9. tibi  |  iulie 28, 2009 at 22:32

    da nora

    Si dupa ce ca a furat bucatzi mari de marmora, le-a mai si taiat in bucatzi; bine ca vasul cu care le transporta s-a scufundat ! :) Chiar daca pina la urma, le-a recuperat, a trait si el ceva deziluzii, NU ??? :D

  • 10. tibi  |  iulie 28, 2009 at 22:35

    nora

    Nu stiu cum il vad grecii pe Schliemann; stiu numai ca ghidul nostru grec, vorbitor de limba romana, pe care eu nu l-am simpatizat deloc! (nici el pe mine :) ) l-a boscorodit din plin.

  • 11. clemycali  |  iulie 28, 2009 at 22:42

    @nora, lordul Elgin a cumparat cu banii proprii frizele cazute de pe Panteon si le-a donat apoi coroanei britanice. Le-a cumparat de la emirul local, Grecia era inca sub stapanirea otomana asa ca a actionat in perfecta legalitate ptr vremurile respective.
    Iar in ceea cel priveste pe Shilemann, omul a descoperit Micenele si Troia si a demonstrat ca Iliada nu este o simpla fantezie literara ci ca au existat mari civilizatii antice care, tot ce este posibil, sa fi fost implicate intr-un conflict major.
    Problema grecilor este alta: si anume ca marile descoperiri arheologice grecesti (Micene, Knosos ca sa dau doua exemple doar) au fost facute de straini, de nemti, de englezi si nu de ei, de greci. Chestie de orgoliu national.
    @tibi, Viena, Parisul, Londra, Roma sunt orase pe care le poti bate cu piciorul timp de o saptamana si tot nu epuizezi locurile care merita vizitate. La Athena in 2-3 zile, maximum maximorum, ai terminat tot. Incluzand aici Acropolele, muzeul de arheologie si cele cateva alte puncte de atractie. Nu mai discutam de atractia culturala pe care o exercita Parisul sau Viena. Sa fim seriosi. Calitatea si calibrul filarmonicilor si operelor din Viena, Londra si Paris nu se compara cu nivelul culturalo-muzical al Athenei.

  • 12. nora damian  |  iulie 28, 2009 at 22:47

    clemy,

    e drept ca a fost un negot la mijloc, dar unul hotesc de ambele parti. Scoase de unde le-a proiectat si lucrat Phidias, si-au pierdut farmecul, magia si au lasat Parthenonul si Acropole mult mai sarac.
    Cred ca pe vremea lui Pericle locul acela arata fabulos, pe placul celor mai pretenţiosi zei… :)

  • 13. tibi  |  iulie 28, 2009 at 22:58

    clemycali

    Pina sa ajung in Grecia, chiar asa pe fuga cum am facut-o acum,, aveam cu totul alta impresie despre. Ajuns la fatza locului, din nedumerire impresia mea a evoluat catre dezamagire, ca sa se transforme in final foarte aproape de un sentiment vecin cu stupoarea ! Grecii vind excelent mitologie, mincare destul de buna, peisaje; Dar in ceea ce priveste valoarea artistic-turistica a vestigiilor …

    Si apropo, de-abia aici am intzeles si eu caracterul tinguitor pina la deznadejde a melosului lor : popor care traieste din vechea splendoare a civilizatziei stramosilor lor. Au nevoie de secole ca sa se RE-puna in valoare cit de cit! Parerea mea!

  • 14. clemycali  |  iulie 28, 2009 at 22:58

    @nora, tot ce se poate ca pe vremea lui Pericle Acropola sa fi aratat fabulos. Insa a decazut contnuu dupa cucerirea romana. Marea problema a grecilor este una de self esteem ca sa spun asa. Sigur, ei dau vina pe dominatia otomana ptr faptul ca se afla intr-o situatie de subordonare culturala fata de europa occidentala. Spun asta ptr ca am trait printre greci si stiu cum gandesc si cum se raporteaza la lumea inconjuratoare. Asa ca desi le plac banii englezilor, nemtilor si americanilor, nutresc in acelasi timp un profund dispret ptr ei si manifesta in particular o superioritate extrema a tot ceea ce inseamna grec fata de orice alta cultura si civilizatie. de aici si otrava din glasul ghidului la adresa lui Shilemann. Daca ar fi avut un grup de turisti nemti de ghidat probabil l-ar fi ridicat in slavi. Nemtii au mai multa putere de cumparare decat romanii veniti sa caste gura la minunile Greciei antice.

  • 15. clemycali  |  iulie 28, 2009 at 23:04

    @tibi, absolut exact. Raman insa la parerea ca insulele grecesti sunt absolut fabuloase si ca cel mai aproape de spiritul Greciei antice m-am simtit pe o plaja din Paros, admirand apusul soarelui si admirand luna pe suprafata marii in Santorini. Asteptam sa vad aparand sirenele din adancul marii. Absolut poetic. In rest insa… Nu o sa uit niciodata sentimentul crunt de dezamagire cand m-am aflat fata in fata cu Pantheonul, simbolul Greciei si al maretiei ei. In schimb am datpeste o aglomeratie cu nimic maiprejos decat cea a Lipscaniului autohton, singura chestie ca se vorbea in toate limbile pamantului, si peste niste pietre care arata mai bine privite de la distanta decat de aproape. Delphi arata mai bine, Knososul este de asemenea mult mai bine pastrat si interesant.

  • 16. nora damian  |  iulie 28, 2009 at 23:04

    clemy,

    inteleg! Stiu ca sunt nationalisti, ca dupa epoca elenistica s-a dus măretia anticei Ellade, ca limba pe care o vorbesc acuma, greaca moderna, e cu totul diferita de cea de pe vremea lui Homer…( taica-meu spunea ca e impregnata cu neologisme de origine asiatică :)

    Tot atat de adevarat, insa, ca, cu toata pozitia lor geografica-istorica ingrata, in calea tuturor cuceritorilor, au rezistat, cel putin, la ofensiva comunista, spre deosebire de noi…

  • 17. clemycali  |  iulie 28, 2009 at 23:10

    @nora, dar nu este adevarat! Imediat dupa cel de-al doilea razboi mondial, Grecia a fost macinata de un lung razboi civil lansat de gherilele comuniste, fostii partizani, care doreau sa transforme Grecia intr-o republica populara aservita Moscovei. Gruparile comuniste au fost infrante doar cu sprijinul fortelor militare engleze si americane stationate acolo, iar regimul coloneilor a fost instaurat tocmai ptr a se pune punct acestor focare de rezistenta care impiedicau dezvoltarea turismului in primul rand.

  • 18. tibi  |  iulie 28, 2009 at 23:20

    clemycali

    Fara sa ma tingui ca grecii :) , eu nu mai am timpul fizic biologic necesar, pentru a face vacantza de lincezeala dulce pe mai te miri unde! Am stat la Egina trei zile, o sa vedetzi postarea, unde m-am simtzit excelent ! Dar, cam gata! :)

    In acest moment, eu daca chiar nu vreau sa mor cu totul prost si sa vad si eu cite ceva pe lumea asta, sunt nevoit sa fac excursii in circuit, din care sa extrag cit pot eu de alert, cele mai veridice impresii. De asta nu cred ca voi reveni in Grecia. Ma asteapta Gaudi pe de o parte si Jerusalem pe de alta parte; astea sunt primele mele urgentze turistice! :) Cred ca in ordine inversa ! :)

  • 19. nora damian  |  iulie 28, 2009 at 23:20

    clemy,

    in mare ai dreptate, se stie ca au beneficiat de ajutorul aliatilor, ca au fost teatru de lupta datorita gherilelor comuniste. De altfel n-a lipsit mult sa intre in lagarul comunist…
    Pe langa interventia anglo-americana, insa, daca stiu bine a existat si o puternica rezistenta anticomunista, neorganizată, mai ales in satele de munte, in zonele izolate…

  • 20. clemycali  |  iulie 28, 2009 at 23:23

    @nora, da, dar rezistenta anticomunista era relativ slaba si prost organizata. Tocmai de aceea a fost necesara interventia in forta a aliatilor. Grecii au sentimente amestecate si acum fata de tot ce s-a intamplat si in timpul razboiului si dupa.
    @tibi, te inteleg. Daca insa pe viitor te hotarasti sa te intorci in Grecia, incearca un sejur in Creta. Dar pe lume sunt atatea locuri frumoase care merita vazute. :)

  • 21. tibi  |  iulie 28, 2009 at 23:43

    clemycali

    Si eu incerc sa intzeleg. Dar cred ca mai degraba as incerca plajele Floridei, ca viitoare destinatzie, mai ales ca sunt invitat acolo insistent de multishor … :)

  • 22. tibi  |  iulie 28, 2009 at 23:45

    bon !
    noapte buna
    TUTUROR
    :)

    clemycali
    o zi excelenta in continuare !
    :)

  • 23. nora damian  |  iulie 28, 2009 at 23:46

    Noapte buna gradinari de aproape si de departe!

    :lol:

    Clemy,tie.

    o zi placuta si voioasa!

    :lol:

  • 24. luminita  |  iulie 29, 2009 at 12:35

    salut gragina verde !

    Tibi,
    cat ma bucur ca pot vedea Grecia prin ochii tai !
    Cu ai mei nu cred ca voi avea vreodata ocazia , in aceasta viata….
    O zi frumoasa , prietene !

  • 25. luminita  |  iulie 29, 2009 at 12:36

    Scuze,
    e de la viteza ,
    Gradina verde voiam sa scriu.

  • 26. orangeskorpion  |  iulie 29, 2009 at 12:45

    salve, graGina corectata in gradina,

    profit de o fereastra de o ora ca sa va salut….

    Luminita,
    on ne sait jamais, vorba frantuzului
    si apoi, crede-ma, ca daca o iei din timp gasesti excursii f. ieftine de 150 euro/1 saptamina , 2 persoane, daca nu esti mofturoasa si ahtiata dupa lux, ceea ce nu cred..
    important sa ai un acoperis si …………trai pe vatrai….
    sau poate din cauza ciinilor nu poti pleca?? venim noi sa avem grija de ei
    si de viespi
    :)

    despre greci:
    dupa unii, grecii de acum nu prea mai sint grecii de acu’ 2000 de ani..

    fiul meu cind avea 16 ani a fost la Salonic si a ramas cam uimit cit de nationalisti sint…

    in rest, intr-adevar si eu prefer insulele grecesti….

    a bientot!

    kalimera!
    :)

  • 27. luminita  |  iulie 29, 2009 at 13:00

    tibi,
    am sesizat ca ai asociat numele pietii Omonia de intelesul “pace”.
    Eu credeam ca Irina se traduce prin pace in greceste ….asa mi-am botezat copila , Irina-Claudia.

    Salut , Skorpion !
    viata mea e complexa si complicata ….nu intrevad curand ” iesiri din peisaj” .

  • 28. luminita  |  iulie 29, 2009 at 13:06

    În aşteptarea vaporului mă plimb prin port şi la un moment dat, dintr-o sacoşă de umăr, doi ochişori adormiţi şi un botic umed, mă fixează insistent. Boticul se cască şi trage un căscat pe cinste, cu o limbă care trepidează în aer, după care se retrage prudentă la adăpost. Duc un deget la boticul micuţului chihuahua şi limbuţa aceea catifelată îmi mângâie degetul cu un gest amical. Zâmbesc. Zâmbeşte şi doamna tânără din sacoşa căreia se iţeşte căţelul deja adormit.

    ……………………………………………………………………………………………………

  • 29. xyz5  |  iulie 29, 2009 at 14:53

    cred ca ai vazut atena prins in vartejul realitatii de azi fara sa transfigurezi in realitatile trecute asa ai fi simtit un fior de veche ELADA si nostalgie pentru socrate homer pericle herodot …………..tu ai cautat un oras modern cu ordine si curatienie nemteasca cre pe mine ma plictiseste fa un efort si vei trai alte emotii cu respect!

  • 30. dora  |  iulie 29, 2009 at 16:41

    Ancora la tema!Pe mai tarziu.

    Am ramas datoate cu o replica -comuna-pentru tibi si skorpi.Recunosc:sunt cam rasfatata si-mi place cand cineva mai adauga o unduiere de rasfat.skorpion,n-am nici un coc…asa se potrivea in context.Am avut tot timpul plete lungi,pana spre mijlocul spatelui.Acum le-am retezat din motive de canicula. :)

  • 31. dora  |  iulie 29, 2009 at 16:54

    tibi,

    ma gandesc cu tristete ca doream atat de mult sa vad Atena si vestigiile din epoca de aur a lui Pericle.

    Propilee numai exista?erectheionul?

    Mi-ai transmis si mie dezamagirea ta. :)

  • 32. tibi  |  iulie 29, 2009 at 17:21

    servus
    TUTUROR

    Aveti aici un filmulet scurt. Treceti peste primul minut, care este numai text.
    La minutul 1:04 este o schita care arata cum arata Acropole in faza initiala.

    Restul arata ce a mai ramas din Acrople acum :

  • 33. tibi  |  iulie 29, 2009 at 17:30

    Luminita

    Nu cred ca a existat om mai sigur decit mine ca nu voi apuca vreodata sa vad Capela Sixtina, si alte destinatzii-obiective turistice pe care mi le doream cu nesatz.
    Nu insist pe motive, pentru ca chiar nu ar avea rost. Nimic pe lumea asta nu este insurmontabil! “Nu exista pozitzie de sah-mat in viatza, cu exceptzia mortzii!” spunea un filosof roman, contemporan cu noi. Si mare dreptate are ! STIU ASTA !!!

    In dragoste, razboi, dar mai ales in TURISM, niciodata sa nu spui niciodata ! :)
    E destul sa itzi doresti din rasputeri acest lucru! Scorpion stie ce spune !

    Cit despre micutzul chihuahua, chiar ca a fost ex-tra-or-di-nar de dulcel ! :)

  • 34. tibi  |  iulie 29, 2009 at 17:37

    luminita

    Despre Omonia, asa ne-a spus ghidul grec; eu nu stiu limba greaca dar, am cautat pe net si intr-adevar, IRINA in limba greaca, chiar inseamna pace ! :)

    Le urez tot binele din lume copiilor tai, iar tzie sa te bucuri cum nu se poate mai mult de ei, prietena draga !

  • 35. tibi  |  iulie 29, 2009 at 17:44

    xyz5

    Cu respect itzi spun ca pe banii mei si cu proprii mei ochi, vad ce vreau si relatez cum simt eu! Nu ma impotrivesc daca altzii au pareri contrare, numai ca o simpla afirmatzie nu are nici-o valoare. Daca ai argumente, poftim aici, in agora ! Esti bine primit/a , iar opinia itzi va fi cu sugurantza respectata, fara sa fii contracarat/a cu ironii sau persiflari. Deci ?

    In afara de ceea ce ne spunea chiar ghidul grec vorbitor de limba romana, cum ca din Atena turistica practic mare lucru nu a mai ramas, lucrul acesta se vede dureros, dar asta E ! In treacat fie spus, eu tocmai farmecul vechii Elade l-am cautat acolo, dar daca nici ghidul nu a stiut sa-mi spuna unde sa-l caut …

  • 36. dora  |  iulie 29, 2009 at 17:58

    tibi,

    amintirile conteaza si in acest stadiu!Pe mine totusi m-a impresionat….dupa cate valuri au trecut peste Acropole….daca te afli acolo,nu se poate sa nu respiri maretia de odinioara. :)

  • 37. tibi  |  iulie 29, 2009 at 18:05

    dora

    Acropole cuprindea, in ordine : 1. Poarta Beule ;au mai ramas citeva resturi.# In stinga 2. Agripa Pedestrala ( este cumva la locul ei).#in centru 3. Propileele.; in reconstructie.# in dreapta 4. Templul Atenei ;ruine. # dupa Propilee, in dreapta5. Atena sanatatii; nimic.+ 6. Vravronio. nimic.+ 7. Depozit de bronz.nimic. # in continuarea Propileelor 8. Statuia Atenei. nimic. # in partera dreapta, pe colina cea mai inalta 9. Partenonul. se vede din film. # vis-a-vis de Partenon 10. Erecteion. ruine. +11. Pandrosio.nimic.
    In plan indepartat se mai vad in schitza 4-5 temple, din care nu a m,ai ramas nimic!
    Itzi descriu aceasta dintr-o carte cumparata de la fata locului, scrisa intr-o limba
    romana aproximativa. Pe doua foi desfasurate, este o schitza din care itzi spun cele de mai de sus.

    Daca mai ai intrebari, ascult !

  • 38. tibi  |  iulie 29, 2009 at 18:11

    servus dora

    in timp ce pregateam raspunsul catre tine, tu hop! imi scriai ! :)

    Nu spun nici-o clipa ca odata ajuns acolo nu am ramas impresionat de ceea ce am vazut ! Nici pe departe ! Este intr-adevar maret ce se vede!

    Pe mine ma enerveaza ca s-a realizat un soi de conspiratzie a tacerii in jurul acestor ruine! Parca nimeni nu indrazneste sa spuna cinstit ca arata jalnic, de teama de a fi admonestat, sau mai stii, facut incult de-a dreptul! Iar cel mai tare m-a indignat ca pur si simplu se mimeaza restaurarea ! Iar pretul este nerusinat de mare fatza de alte obiective din alte tari, unde pretzul este similar dar, oferta este de mii de ori mai generoasa ca splendoare ! Asta spun : ca grecii vind mituri la pret de obiective turistice ! Si se pricep al naibii de bine sa vinda ruine !

  • 39. dora  |  iulie 29, 2009 at 20:07

    tibi,

    e dezolant daca e asa.Inseamna ca grecii au pastrat din trecutul lor doar beneficiul meseriei de abili negutatori.In rest au evoluat in spiritul balcanic de lene,spaga si nationalism bolnavicios.Insulele au mai retinut cate ceva din aura de odinioara,cu cutume specifice polisurilor de renume.

    Si revin la cutumele noastre romanesti.M-am plasat, acum doua ore ,si eu pe o terasa cu vedere spre padurile din jur,sa savurez un carnacior si o bere rece-in compania doruletului si a frumoasei mele Kino(cateaua,daca nu stii).Berea Ursus e clujeana,iar paharul timisorean cu trimitere la Eugenio de Savoia primul fabricant de bere din Banat.Le imbin bine pe toate,nu? :lol:

  • 40. tibi  |  iulie 29, 2009 at 20:20

    dora

    Am simtzit nevoia sa pun filmuletzul si sa detaliez cam ce mai este acum pe Acropole, pentru ca simtzeam cumva ca nu prea sunt crezut ! :) Din pacate, cam asa stau lucrurile ! Si postarile sunt numai la jumatate pe aceasta tema ! :)

    Nu spun citusi de putzin ca Grecia nu merita sau nu trebuie vizitata ! Spun numai ca cine se duce acolo cu prea mari asteptari, risca sa aiba dezanmagiri. Si eu cred ca dezamagirea doare mai tare decit adevarul. Macar uneori. :)

    Cit despre CUTUME :) un mare si sincer bravo! ca le urmezi ! Hai noroc ! :)
    Despre Kino stiu, dar nu prea mult. Poti sa detaliezi ? Stii ca ador specia canina . :)

  • 41. clemycali  |  iulie 29, 2009 at 20:57

    Buna seara, buna seara.
    Chestia cu renovarea Parteonului este o poveste fara de sfarsit, si o scurgere de fonduri infinite caruia nici guvernul grec si nici UE nu stiu cum sa-i puna capat fara sa fie facuti cu ou si cu otet. problema este ca lucrarile de renovare, reconstructie au inceput foarte, foarte tarziu si, in spiri grecesc, fara coordonare, fara sa se stie care va fi rezultatul final. Daca italienii nu restaurau la mjlocul anilor 80 Capela Sixtina, grecii nu s-ar fi gandit sa puna mana si sa-si renoveze Acropola.

  • 42. tibi  |  iulie 29, 2009 at 21:05

    seara buna
    clemycali

    Inseamna ca e totusi mai rentabil sa vinzi legende si mituri si sa nu insisti prea mult pe reconstructzie, NU ? :) Or sti ei grecii ce stiu ! Oamenii traiesc foarte bine, IN si DIN, povesti frumoase ! :)

    Cit despre Vatican… acolo as reveni cu mare placere, oricind ! :)

  • 43. clemycali  |  iulie 29, 2009 at 21:12

    @tibi, asta cu traitul bine este relativa in Grecia. Grecia are probleme strucutrale care ii impiedica dezvoltarea economic-sociala-politica-culturala care nu au fost rezolvate niciodata. Nu mai vorbesc de rolul absolut novic pe care l-a jucat Biserica ortodoxa greaca in inapoierea cultura-sociala a grecilor. Somajul in Grecia este urias raportat la rata UE. Ca grecii se descurca este alta chestiune. Ca sa nu mai vorbim de problema psihologica pe care am discutat-o mai devreme, cea a traitului din amintiri combinat cu low self esteem.

  • 44. tibi  |  iulie 29, 2009 at 21:13

    ALL

    Daca il iubesti pe Zorba, nu potzi sa nu-i iubesti pe greci :)

    http://www.youtube.com/watch?v=cXNApZ2ALiQ

    Imperii au fost, sunt si vor fi ! Viatza merge inainte !

    >b>nimic nu este insurmontabil pe termen lung ! NU ? :)

  • 45. tibi  |  iulie 29, 2009 at 21:22

    clemycali

    La problema cu traitul bine m-am referit in general, nu neaparat la greci; oamenii traiesc ‘in si din’ povesti frumoase! :)

    Las problemele grecesti pe seama grecilor, ca avem si noi destule, aici, la noi acasa.

    Cit despre inchistarea ortodoxismului in general, in raport cu catolicismul ( pus derivate, dar nu insist), e limpede din dezvoltarea asimetrica a europei crestine, unde si de ce exista o linie CLARA de demarcatzie a dezvoltarii.

  • 46. orangeskorpion  |  iulie 29, 2009 at 21:23

    mersi pentru Zorba si pentru Anthony Quinn…

    este unul din putinele filme care mi-au placut extraordinar de mult pentru ca arata viata in toata nuditatea ei – uneori infricosatoare (scena cu babele imbracate in negru), alteori de o naturalete divina –

    Antony Quinn este magnific in acest film…..

    ma bucur ca mi-ai readus in amintire acest film…poate il voi viziona again..

  • 47. tibi  |  iulie 29, 2009 at 21:28

    skorpion

    Asa E ! Zorba e magnific! Iar acel film chiar este un reper, pentru generatzia noastra. Imi pare bine ca l-am reamintit ! :) Era cumva obligatoriu, NU ?

  • 48. tibi  |  iulie 29, 2009 at 21:30

    Si mai cred ca nu putem face abstractzie de

    MELINA MERCOURI Je suis grecque

    http://www.youtube.com/watch?v=82jjXZkfbB0&feature=PlayList&p=4A360172DC2A0A91&playnext=1&playnext_from=PL&index=6

    :)

  • 49. tibi  |  iulie 29, 2009 at 21:36

    sau de

    Nana Mouskouri – Aranjuez mon amour

    http://www.youtube.com/watch?v=hWmzt6OOdww

    NU ? :)

  • 50. orangeskorpion  |  iulie 29, 2009 at 21:38

    M.Mercouri nu a fost ministrul Culturii cindva in Grecia???

    oricum eu o prefer pe ………….Nana Mouskouri si pe……..na, ca i-am uitat numele…..

    uf.uf…

    unul gras………………….

    cu cintece superbe….

  • 51. tibi  |  iulie 29, 2009 at 21:41

    skorpion

    Melina este fosta ministreasa a culturii din grecia, care a initziat repatrirea vestigiilor.

    Cit despre cel cu sprincene groase, te referi cumva la Demis ?

  • 52. orangeskorpion  |  iulie 29, 2009 at 21:43

    dedicatie pentru NORA:

    http://www.youtube.com/watch?v=Fsdg801vrgA&feature=related

    Nana Mouskouri – The White Rose of Athens

    :)

  • 53. orangeskorpion  |  iulie 29, 2009 at 21:44

    igzact !!!!!

    uf, ce lapsus am avut !!!

    :)

  • 54. tibi  |  iulie 29, 2009 at 21:44

    dar m-a invatzat draga de maya un cintec absolut SUPERB !

    George Dalaras & Emma Shapplin – Spente le Stelle

    http://www.youtube.com/watch?v=G3gUdN9M2vE

    :)

  • 55. clemycali  |  iulie 29, 2009 at 21:48

    @skorpion, vestigiile, adica frizele Partheonului nu sunt nici azi repatriate de la British Museum si nici nu stiu daca vor fi vreodata inapoiate Greciei. Asta desi Melina a facut ca trenul in gara peste tot relativ de subiectul frizelor. Asta a fost si motivul ptr care socialistii au inlocuit-o pana la urma. Reusise sa calce pe nervi pe toata lumea.

  • 56. orangeskorpion  |  iulie 29, 2009 at 21:49

    Demis Roussos – Lovely Lady of Arcadia

  • 57. orangeskorpion  |  iulie 29, 2009 at 21:50

    clemy,

    cu ce i-a enervat pe toti M.Mercouri ca nu am inteles??

    :)

  • 58. clemycali  |  iulie 29, 2009 at 21:58

    @skorpion, Melina Mercouri nu doar ca a cerut repatrierea frizelor, intre timp grecii s-au cam obisnuit cu ideea ca nu le vor vedea inapoi, dar a facut crize de isterie in timpul intalnirilor cu omologii ei grancezi si englezi pe tema data. Asta cand camerele tv erau de fata ptr foto opul de la inceputurile intalnirilor. Iar istericalele au continuat si in conferintele de presa ce au urmat intalnirilor. Au fost momente jenante ptr greci Si ptr ca presa, si ptr ca nu vedea nimic altceva decat frizele, a neglijat orice alta colaborare culturala cu statele occidentale. Grecii aveau colaborari in materie de cinematografie cu Franta si Italia care s-au cam dus pe apa sambetei ptr ca nimeni nu avea chef sa discute cu doamna in cauza. Renovarea Partheonului a intarziat atat de mult si ptr ca oferta de colaborare a englezilor, mult mai experimentati in materie, a fost refuzata si conditionata de returnarea frizelor. Si as putea continua dar nu are rost.

  • 59. fini  |  iulie 29, 2009 at 22:02

  • 60. fini  |  iulie 29, 2009 at 22:04

  • 61. orangeskorpion  |  iulie 29, 2009 at 22:05

    multumesc, clemy, pentru lamuriri,
    chiar m-a amuzat citind despre isteriile MM

    :)

  • 62. clemycali  |  iulie 29, 2009 at 22:10

    @skorpion, pacat ca pe youtube nu sunt clipuri cu MM in plina actiune ministeriala. Grecii s-au simtit jenati mai ales ca doamna in cauza este un monument al filmului si teatrului elen. Un fel de vaca sacra. Asa ca a fost greu ptr ei sa accepte sa o vada cu parul valvoi, cu ochii iesiti din orbite si bolborosind isteric pe tema frizelor. Acum daca ar fi jucat Antigona pe scena probabil ca ar fi fost consideratao prestatie actoriceasca de exceptie. Ziarele grecesti au fost extrem de critice cu ea. Desisubininau ca apreciaza daruirea cu care urmareste obiectivul reantoarcerii frizelor, doamna a confundat scena cu scena politicii. Ma rog, parafrazez din memorie. Lucrurile astea s-au petrecut acum aproape 20 de ani.

  • 63. orangeskorpion  |  iulie 29, 2009 at 22:14

    clemy,

    :mrgreen:

    :)

  • 64. dora  |  iulie 29, 2009 at 22:16

    Asa daca fac pauza si nu reactionez la momentul oportun.Chiar ma gandeam si eu la Demis Roussos,care ma incanta cu vocea lui superba ori de cate ori poposeam prin Brasov.Era acum cativa ani o “taverna”cu vitralii,cu preparate de ciuperci-de la aperitive la desert -si cu muzica interpretata de Demis.Dupa partida de sah cinam in fiecare seara acolo.Am intalnit ceva similar si la Tg-Mures.Deci muzica greceasca imi este familiara. :)

  • 65. dora  |  iulie 29, 2009 at 22:22

    tibi,

    imi pare bine ca ai cunostinta despre Kino.Acum nu consider ca e momentul sa vorbesc despre ea.Promit cu proxima ocazie.

    Eu ma retrag ca ma capteaza Moise de Gerald Messandie.Am” puseuri “pentru perioade trecute.

    Noapte buna-nora,fini,clemy,luminita,tibi,skorpi. :)

  • 66. tibi  |  iulie 29, 2009 at 22:28

    Giorgos Dalaras – Anemos

    http://www.youtube.com/watch?v=EFhLM8pidog&feature=related

    noapte buna
    TUTUROR !

    :)

  • 67. orangeskorpion  |  iulie 29, 2009 at 22:28

    nb, dora

  • 68. fini  |  iulie 29, 2009 at 22:29

    Ina,

    Kino este superba.
    Noapte buna!

  • 69. clemycali  |  iulie 29, 2009 at 22:33

    noapte buna tibi, noapte buna dora. :)

  • 70. luminita  |  iulie 29, 2009 at 22:38

    fini,
    te-ai intors la casutza ta ?

  • 71. luminita  |  iulie 29, 2009 at 22:39

    va spun si eu
    Noapte buna !
    ca vad ca v-ati retras cu totii.

  • 72. fini  |  iulie 29, 2009 at 22:42

    Lumi,

    nu, sunt tot departe. :cry:

  • 73. orangeskorpion  |  iulie 29, 2009 at 22:43

    noapte buna, copiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

    (ca la radio la ora 19.50 pe vremea comunistilor, cind eram noi copii)

    n.b. luminita…
    :)

  • 74. orangeskorpion  |  iulie 29, 2009 at 22:44

    Fini,

    eu as vrea sa fiu taaaaaaaaaaaaaaaaare, taaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaare departe de AICI…..

    :)

    nu definitiv!

  • 75. clemycali  |  iulie 29, 2009 at 22:50

    @luminita, skorpion, eu num-am retras. Sunt treaza ca o prigorie. Dar la voi e tarziu, aproape 11 noaptea, asa ca daca chiar va retrageti ca urez noapte buna tuturor.

  • 76. fini  |  iulie 29, 2009 at 22:51

    Skorpi,

    nu a fost destul! Dar tot mai stau. Am Heimweh(dor de acasa).

  • 77. fini  |  iulie 29, 2009 at 22:52

    Erata: nu, a fost destul!

  • 78. fini  |  iulie 29, 2009 at 22:54

    Clemy,

    la mine acum se chinuie sa se faca ora 21. :lol:

  • 79. orangeskorpion  |  iulie 29, 2009 at 23:01

    Fini (h21) si clemy (h11)

    va spun si eu good night!

  • 80. tibi  |  iulie 29, 2009 at 23:05

    erata

    inca nu am plecat la culcare :D ! Va mai propun :

    Sarah Brightman & Andrea Bocelli – Time to say goodbye

    http://www.youtube.com/watch?v=FSy84-1QqCw&feature=related

    spre alte calatorii desigur :)

  • 81. tibi  |  iulie 29, 2009 at 23:07

    Pentru fini

    Sarah Brightman – Anytime, Anywhere (HQ)

    http://www.youtube.com/watch?v=DufqGmhiF-g

    :)

  • 82. fini  |  iulie 29, 2009 at 23:07

    Clemy,

    multumesc, trec la ascultare.
    Tie o zi frumoasa in continuare.

  • 83. fini  |  iulie 29, 2009 at 23:11

    Tibi, tu te joci de-a noapte buna? :)
    Si eu care am crezut ca fugisi de mine …:lol:

    Multumesc mult.

  • 84. tibi  |  iulie 29, 2009 at 23:11

    si sper ca nu e prea tirziu, pentru :) :)

    2 ALL of you!

    http://www.youtube.com/watch?v=N-roGMGyFu0

    :)

  • 85. tibi  |  iulie 29, 2009 at 23:14

    fini, fini

    io’ sa fug ??? Neeeeeeeeeeee ! :)

  • 86. dora  |  iulie 29, 2009 at 23:37

    Na, ca m-am intors sa va mai vad.De ascultat nu am putere acum.Si maine e o zi.

    @ fini,Kino e superba.A fost si ea pe terasa la carnaciori….bere nu,nu-i place! :)

  • 87. tibi  |  iulie 29, 2009 at 23:40

    ok

    Nini Rosso – Il silenzio

    http://www.youtube.com/watch?v=OAWfyexuyrQ

    Chiar noapte buna
    TUTUROR !

    Ne mai citim si miine ! Bine ? :)

  • 88. fini  |  iulie 29, 2009 at 23:59

    Pentru insomniaci:

    http://www.youtube.com/watch?v=nDVgb4pJMdI&feature=related

  • 89. nora damian  |  iulie 30, 2009 at 13:11

    Clemy, fini, dora, skorpion, tibi,
    all,

    salut!

    :)

  • 90. nora damian  |  iulie 30, 2009 at 13:11

    Interesante comenturi, inspirata alegerea pieselor muzicale!

    Multzam, skorpion, pentru dedicatei! :lol:

  • 91. angel  |  august 23, 2009 at 16:57

    Vad azi ceea ce ati spus despre Atena si cultura si elenism.Fiecare are dreptul sa isi exprime o parere justificata si intemeiata pe date concrete si nu numai pe pareri care se vor doar ”altfel” decit ale celorlalti.A fi interesant presupune o cultura reala si o omenie reala.
    Eu traiesc de multi ani in Grecia, am vizitat-o si ca turist, am vazut-o si cu ochii unui turist umblat in multe colturi de lume , dar si cu ochii unui locuitor tracasat de toate imperfectiile din jur.
    Vizitati muzeul cel nou al Acropolelor din Atena-visul acelei Melina Mercouri despre care, expresiv, ne vorbeati anterior…eu personal regret ca nu avem, printre voi, un astfel de patriot.A fi patriot, in sensul cel amplu, ce presupune anumite actiuni si nu doar a da din buze cat de mult iti iubesti tara…
    Sintem multi romani care traim aici permanent si e un sentiment jenant sa citesti randuri scrise fara seriozitate.O tara mica, ”judecata” de o alta tara mica…
    O zi buna va doresc din locul de pe pamant pe care Dumnezeu il crease pentru el insusi..la impartire i-a uitat pe greci si ca sa-i impace, le-a dat lor Grecia.

  • 92. noradamian  |  august 26, 2009 at 12:57

    angel,

    apreciez comentariul tau! Impresiile turistice sunt prin specificul lor diferite de cele ale unor traitori ai locurilor sau ale cercetatorilor. Sunt diferite unghiuri de privire care toate impreuna pot forma o imagine complexă.
    Uite un mic pasaj din “Aventura greaca” de Pierre Leveque, o carte draga mie: “prin insisi natura lor grecii detesta uniformitatea: n-au ridicat doua temple şi nici n-au faurit doua cupe intru totul asemanatoare.(…)Iubind cu toata intensitatea viata(…) grecul nu lasa sa-i scape nici un mijloc pentru a o face suportabila si a o infrumuseta. Întocmai ca Heracles pe care Prodicos îl asează la rascrucea celor doua drumuri, grecul alege ponos-ul, efortul dureros şi creator. Îşi asuma destinul de om si uraste capitularea si supunerea.” Ma opresc aici desi sunt o multime de lucruri care ar putea fi spuse despre pamantul mirific desi extrem de sarac al Greciei si despre greci…

  • 93. angel  |  august 27, 2009 at 21:51

    Da, ai dreptate, m-am grabit, dar am facut-o cu prietenie si cu sinceritate.Anumite nuante probabil nu le-am perceput eu corect.Am insa un of: prea multi romani neaga ”balcanitatea” spiritului nostru, intr-o dorinta acerba de europenizare. Relatia romanilor cu grecii este complexa si ambivalenta.
    Pe de o parte, acestia, in cautarea unui loc aproape de casa, cu locuitori primitori si cu posibilitati multiple de realizare , au adus, prin intemeierea de colonii antice, inventivitatea si dinamismul spiritului elen la noi. Fenomenul s-a continuat in timp, pana in epoca actuala a globalizarii, prin firmele lor transnationale.
    Pe de alta parte, fenomenul este si invers, din Romania catre Grecia, incepand cu voievozii tarilor romane, meceni care au justificat denumirea de ”Byzance apre le Byzance”, continuand cu atatia migranti plecati pentru supravietuire materiala, fizica si politica.
    ”Valurile ” de cuceritori romani, fie turisti , fie migranti (din care fac parte si eu de multi -multi ani) impanzesc teritoriul Greciei. Afinitatile de diverse naturi sint evidente si justifica parerea mea ca sintem, vrem sau nu, balcanici si noi.Dar asta este alta tema, nu?

  • 94. nora damian  |  august 27, 2009 at 21:56

    angel,

    ce ar fi sa vii la un moment dat cu o postare in Biblioteca din chiosc?( avem pana acum acolo postarile dorei, lui tibi si a lui Skorpion!) Observatiile si informatiile tale sunt deosebite. Daca-ti surâde ideea iti trimit un e-mail cu adresa mea electronica….

  • 95. angel  |  august 27, 2009 at 22:01

    ok =)) a mea o ai, cred

Leave a Comment

Required

Required, hidden

Some HTML allowed:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <pre> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Arhivă

Articole recente

Categorii

comentarii recente

maya on Revelion 2010: în familie şi c…
maya on Revelion 2010: în familie şi c…
dora on Revelion 2010: în familie şi c…
orangeskorpion2009 on Revelion 2010: în familie şi c…
maya on Revelion 2010: în familie şi c…

Top articole

 

iulie 2009
L M Mi J V S D
« Iun   Aug »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Blogroll

Luminoşi, ochii cuvintelor ne ajung din urmă-n noapte.

Etichete

alterare programată amprentă distructivă apa arbitrariu atentat Băsescu Creaţie crin criterii criză Crăciun democraţie Deşertul Iudeii dictatură foc fragmentarism comunicaţional frică iliescu Imagine imagine cartografică imagistică implicare ivrit libertate marfă mijloace ministrul Andronescu model moguli monotonie motor politic mutaţii oportunitate. pamflet Patriciu pedeapsă potcoavă cu ghinion punct critic reactivitate ridicol slăbiciune subcultură topuri vot împărţeală

nor de etichete