Teodor Tita: Michnik, despre decomunizare

16 februarie 2011 at 11:42 161 comentarii

http://www.contributors.ro/editorial/michnik-generalizarea-anticomunista-e-inacceptabila/

Ar fi trebuit probabil sa fie un fel de revansa, venita un anotimp mai tarziu, dupa intransigenta abraziva a Herthei Muller. Ar fi trebuit poate sa arate ca exista o experienta comuna a negocierii cu istoria recenta in estul european fost comunist. N-a fost asa si nu pentru ca opiniile lui Adam Michnik, invitatul de aseara al ”Conferintelor Ateneului”, seamana cu cele ale doamnei Muller (din contra chiar).
N-a fost asa pentru ca, inca o data, s-a cautat confirmare acolo unde nu exista decat opinii justificate pe experienta personala si constiinta individuala. ”Am facut rau ca am cerut fostilor comunisti sa se dea o vreme la o parte”, a intrebat Gabriel Liiceanu. ”Da”, a fost raspunsul transant al fostului dizident polonez.
Extrase din discursul lui Michnik:
* Gabriel Liiceanu ii acuza pe altii acum 20 de ani. Filozoful trebuie sa fie precaut cand isi pune hainele procurorului.
* Teroarea din Romania comunista a fost similara cu aceea din Albania si China revolutiei culturale. (Raspuns la o intrebare a lui Andrei Plesu, amfitrionul serii) Mi se pare riscant sa acuzi din postura de emigrant. Nu i-am criticat niciodata pe emigranti dar nu ascult cu placere oameni care ma critica pentru ca nu am fost suficient de rezistent
* Un medic care si-a facut treaba nu era rezistent dar unul care si-a incalcat juramantul trebuie acuzat.
* In 1945 profesorii au avut de ales (emigrare, rezistenta sau universitate). Le multumesc ca nu au ales primele doua ci au ramas in Polonia sa ma invete pe mine.
* Hertha Muller reproseaza intelectualilor romani ca nu au fost eroi. Eroismul il poti cere doar de la tine. Nu il poti pretinde altora
* (Despre acuzatiile la adresa celor care au indraznit sa reziste) Mostre de gandire bolsevica practicate in Rusia comunista: Soljenitin a fost arestat pentru trotkism, Saharov a inventat bomba atomica! De ce sa ii respectam?
* Pe scurt: nu o inteleg pe Hertha Muller. De ce nu ii cearta pe Kohl sau Miterrand care nu au fost in niciun pericol?
* Au fost oameni care mi-au reprosat ca scriu articole in loc sa fac greva foamei. Am raspuns ca oricum toata Polonia flamanzeste, ce rost are sa mai fac si eu greva foamei?
*O rafuiala cu totalitarismul este o datorie intelectuala. Ne vom rafui tot timpul cu comunismul si fascismul dar acest lucru nu trebuie sa devina un element politic. Vedem azi un anticomunism fara simptome. E o boala a vremurilor noastre. E o vreme in care incercam sa distrugem autoritatile morale. E o distractie periculoasa. Nu e cale catre adevar ci catre nihilism.
* Hertha Muller nu intelege pana la capat.” Toti suntem vinovati ” pare sa spuna. Dar daca toti suntem vinovati nimeni nu e vinovat iar eu sunt la fel de vinovat ca Ceausescu.
* Omul trebuie iertat pentru ce a facut nu pentru ce gandeste despre comunism. Iertarea e un act individual. Nu poti ierta in numele altuia..
* Daca nu ar fi fost Jaruszelski (ultimul lider comunist al Poloniei) am fi avut un Bucuresti asa cum ati avut voi.
* Polonia nu a fost ca Romania. Comunismul polonez era dependent de Moscova.
* 1989 – comunistii polonezi au fost patrioti. Atunci a fost evident ca trebuie terminat cu aceasta logica a revansei. politicienii nu trebuie sa faca dreptate. Cand politica intra in tribunal justitia iese pe usa din spate.
* Perspectiva banditului: noi banditii din Varsovia nu ii lovim pe cei cazuti. Comunistii faceau asta. in 1989 noi banditii din Varsovia nu i-am lovit pe comunistii cazuti
* Am fost dusmanul nationalismului etnic. Dar stiu si ca ne realizam ca oameni in sfera culturii nationale, a limbii, a traditiei istorice. Se poate trai si cu identitate supranationala ex Zbigniew Brzezinski, Joseph Conrad, Eugene Ionescu etc
* (Raspuns pentru Gabriel Liiceanu) A fost rau sa ceri in anii 90 comunistilor sa se dea la o parte pentru ca ai luat asupra ta stigmatizarea unei categorii de oameni. Nu indivizi ci categorie. Cea mai mare neferricire sec XX e generalizarea. Bolsevicii le refuzau unor categorii dreptul de a exista in viata publica. Responsabilitatea ta e mai mare decat a unui muncitor, om de afaceri etc.
* Generalizarea anticomunista e inacceptabila. Am fost facut tradator pentru ca m-am opus decomunizarii. Dupa 20 de ani am sentimentul ca eu am avut dreptate.
* Exista o singura forma de decomunizare: alegerile libere. Toate celealte forme sunt anticomunism cu fata bolsevica, Metode de discriminare in afara legii si a democratiei. E un grup de oameni care isi da dreptul sa ii discrimineze pe altii.

Adam Michnik (n. 1946), istoric, jurnalist si politolog polonez. Arestat pentru prima oară la 18 ani. În 1968 este exclus din universitate şi condamnat la trei ani de închisoare. Fondator al KOR (Comitetul de Apărare a Muncitorilor) şi consilier al Solidarităţii. Animator al revistei clandestine Krytyka şi al Universităţii volante, discipol al lui Leszek Kołakowski. Este închis, din nou, după lovitura de stat militară din 13 decembrie 1981. În 1982, PEN Club-ul francez i-a decernat Le Prix de la Liberté, iar în 1984 New School for Social Research (New York) i-a acordat titlul de Doctor Honoris Causa. Redactor-sef al cotidianului Gazeta Wyborcza. De acelaşi autor, la Editura Polirom au mai apărut Scrisori din închisoare şi alte eseuri (1997) şi Restauraţia de catifea (2001), ambele epuizate.

Entry filed under: 7301634. Tags: , , , , , .

Maşinăria Paralele

161 comentarii Add your own

  • 1. Creanga  |  16 februarie 2011 la 13:28

    Buna Nora,
    Eu am citit aii prima data

    http://www.contributors.ro/editorial/michnik-generalizarea-anticomunista-e-inacceptabila/

    Apreciază

  • 2. noradamian  |  16 februarie 2011 la 14:26

    Crengulin, salut! De acolo l-am luat şi eu( am si arătat). Eu un subiect delicat ( nu m-astept să fie împărtăşit de prea mulţi) pentru că în toţi aceşti ani s-a format un curent contrar a ceea ce spune Michnick. Am avut câteva postări în anii trecuţi în care susţineam aceeasi idee ( în felul meu) fără referire la persoane. Chiar dacă la noi stau lucrurile întrucâtva diferit de Polonia( polonezii fiind mai credincioşi si mai patrioţi în orice regim, decât noi) am susţinut mereu că noi am luat-o pe un drum prost din capul locului sub toate aspectele, inclusiv al cultivării generalizate a resentimentelor. N-ar trebui să ne mirăm că roadele sunt amare asa cum le vedem azi. Nu poţi ajunge să construiesti ceva nou si durabil dacă începi prin a semăna seminţele vrajbei şi continui susţinând, în loc de o polemică argumentată şi o justiţie sănătoasă, arbitrariul justiţiarismului şi subiectivismul răfuielilor interpersonale.

    Apreciază

  • 3. skorpion  |  16 februarie 2011 la 15:01

    …si geniile au dreptul la inocenta & naivitate, nu-i asa?

    apoi sa nu uitam ca in Polonia a existat legea lustratiei, inclusiv la preoti, unde au fost identificati cca 6000 de popi care au lucrat inainte de 1989 cu securitatea poloneza.

    germania a procedat si mai corect cu fostii colaboratori STASI, facind curatenie imediat dupa unificare. Si, chiar si asa + investitii de sute miliarde DM/Euro, in fosta RDG, treburile inca nu merg perfect.

    si atunci in Romania?

    unde proclamatia de la Timisoara, punctul 8, nu a fost adoptat.

    unde majoritatea celor care au condus Romania comunista au pus labele si pe pirghiile conducerii Romaniei postdecembriste…

    si sa nu uitam ca Polonia comunista nu a fost nici pe departe Romania comunista, cum de altfel a si subliniat Adam Michnik.

    Uneori cu vorba blinda nu reusesti sa avansezi.

    noi am practicat vorba blinda, lasindu-i pe colaboratorii PCR; Securitate & activism de partid sa ne conduca si ei ce au facut???

    au golit Romania de vreo 130 miliarde euroi, plasind aceste valori in propriile buzunare
    (vezi top 300 si inca un top neoficial cu vreo inca citeva sute de patrioti imbogatiti din averea statului roman).

    cum sa fii blind cu ei?

    nu ar fi trebuit ca Justitia sa-si fi facut treaba inca in urma cu 10, 15 sau chiar de la inceputuri???

    justitia a fost mina in mina cu toti jefuitorii tarii.

    nu zic sa-i impuscam ca la chineji, dar macar sa se fi dat deoparte, pentru ca niciodata indivizii care au dus-o bine inainte de 1989 nu au avut in cap decit cum sa-si mareasca averile in mod EXPONENTIAL.

    Apreciază

  • 4. Creanga  |  16 februarie 2011 la 15:14

    Salut Nora,
    Ups! Eu am citit printre randuri pentru ca imi era cunoscut, am vazut abia la urma un link cu evz, acum nu mai e, poate am visat.
    Mi-a ramas in minte ce a spus:
    ” In 1945 profesorii au avut de ales (emigrare, rezistenta sau universitate). Le multumesc ca nu au ales primele doua ci au ramas in Polonia sa ma invete pe mine.”
    In Romania au ales intre a emigra sau a merge la canal. Pana la urma nu cred ca trebuie sa tot comparam Polonia si Romania, ei sunt ei, noi sunte noi, ce facem de acum incolo? Ce repere avem in Romania?Cred ca multi intelectuali doar isi admira imaginea in oglinda, oglinjoara, cine-i cel mai ‘telectual din tara? Dar cine sunt eu sa judec? Nici caruta, nici teleguta, nici intelectual, nici surubar.
    Si ca sa fiu sincer, cam sunt pe langa subiect.

    Apreciază

  • 5. noradamian  |  16 februarie 2011 la 15:42

    Skorpion, salut, Michnick, ca fost dizident anticomunist are o reputaţie internaţională la care nici n-ar visa vreunul de ai nostri. Dizidenţa lui, cum se vede aici si cum rezultă din confesiunile sale publicate si traduse si la noi, e legată de o profundă înţelegere etică prin care poate fi diferenţiat ce este constructiv de ce este distructiv într-o societate. A fost controversat în Polonia( că doar, dincolo de diferenţe de la o ţară la alta comunismul are trăsături comune) însă poziţia lui a avut, în timp, nu imediat, „roade” bune.

    Apreciază

  • 6. noradamian  |  16 februarie 2011 la 15:43

    Creangă, ăsta e link-ul, era mai vechi asa că îl înlocuisem( ca să nu-ncarc prea mult postarea) cu cel care apare acum în postare, tot de la EZ.

    http://www.evz.ro/detalii/stiri/senatul-ezv-adam-michnik-si-etica-iubirii-856394.html

    Apreciază

  • 7. noradamian  |  16 februarie 2011 la 15:50

    În esenţă- şi dincolo de deosebirile între cele două ţări- nu poţi repara o societate folosind aceleaşi mijloace ca acelea dinainte, cele care au dus la malformarea ei sub ceausescu.
    În condiţiile în care deja cei dinainte ( adică armatele lui ilici) ocupaseră poziţiile de putere în ţară, toate „provocările” de acest fel au servit perfect malversaţiunilor bolşevice care au urmat…. 😉

    Apreciază

  • 8. noradamian  |  16 februarie 2011 la 16:03

    Skorpion, nimeni nu neagă porcăriile care s-au făcut în acesti ani ( am scris cred că postări de ordinul sutelor despre asta).

    Dacă un profesor ( socotind că e vorba de o categorie care are habar de importanţa tactului si a atitudinii în relaţionarea cu orice mediu) intră într-o clasă eterogenă „moral” şi le cere imperios, celor răi, să facă un pas în spate, în secunda următoare zboară cu catalog cu tot şi nici că mai are ce rezolva acolo. Chiar dacă unii îl respectă, procedeul serveste perfect celor „răi”
    (Nu-i vorba de genialitate aici)

    Apreciază

  • 9. skorpion  |  16 februarie 2011 la 16:04

    nu am spus ;folosind aceleaşi mijloace ca acelea dinainte,

    punctul 8/proclamatia Timisoara nu inseamna „aceleasi mijloace”;

    retragerea din prim plan nu inseamna „aceleasi mijloace”

    o justitie functionala, corecta, rapida nu inseamna „aceleasi mijloace”

    il respect enorm de mult pe Adam Michnik, dar nu sint de acord sa-mi ofer si celalalt obraz la palmuit la infinit…

    este dreptul meu, nu??
    🙂

    Apreciază

  • 10. noradamian  |  16 februarie 2011 la 16:09

    Skorpion, de acord. Fiecare are o anume rezistenţă a obrazului 🙂
    AM tocmai asta sustine: justiţie liberă, nu politizată. Punctul 8 dela Timisoara, Justiţia liberă de politic, lustraţia, etc. se pot susţine doar democratic, prin miscări civice de genul celor cu care acum, o parte din presă şi din blogosferă, încercăm să ne batem corupţia ( care tot de la confuzia originară pleacă)

    Apreciază

  • 11. noradamian  |  16 februarie 2011 la 16:15

    Revenind la mijloace, e vorba mai ales de generalizare. AM e total împotriva generalizării (o metodă filozofică folosită politic de Marx, se ştie cu ce efecte) Prin generalizare răspunderea devine colectivă (toti membrii de partid sunt la fel de vinovaţi ca si iliescu, de pildă) Sau toti au colaborat cu secu. Sau toti sunt corupţi. etc. Prin generalizare vina devine colectivă, nu răspunde nimeni personal, în schimb pot fi acuzaţi unii nevinovaţi sau bine intenţionaţi.

    Apreciază

  • 12. skorpion  |  16 februarie 2011 la 16:16

    da, trebuia……

    ce multe alte chestiuni de-a lungul celor 21 de ani trebuia(u) a fi facute si nu s-au facut..
    🙂

    enorm de multe, in schimb, cei pe care Adam Michnik ii mingiie pe crestet, ne-au facut sa nu mai speram ca vom avea vreodata o tara democrata de tip occidental, demna a fi in rindul natiunilor UE.

    practic in cei 21 de ani le-am dat 99% mina libera si acum incercam sa-i mai marginalizam putin..

    :

    Apreciază

  • 13. noradamian  |  16 februarie 2011 la 16:21

    Skorpion, pe vremuri mă scotea din sărite un director care spunea ( de fiecare dată pe un ton ameninţător şi revoltat): „unii tovarăşi lipsesc şi nu-şi văd de treabă” Asta ne-o spunea nouă care eram prezenţi şi ne vedeam de treabă. Evident că cei care se bucurau erau cei care nu-si vedeau de treabă. 🙄

    Apreciază

  • 14. skorpion  |  16 februarie 2011 la 16:22

    nora,

    eu nu generalizez absolut nimic, ci ma refer la nume
    ca iliescu, vadim, paunescu, copos, nastase, mitrea si inca citeva sute sau mii perfect identificabili.

    nu ma refer nici la toti cei 10.ooo de ofiteri de securitate,
    poate nu toti au actionat ca merce, ca enoiu, etc…

    nu ma refer nici la cele 400.000 de persoane a fi fost informatoare la securitate, probabil, unii doar au semnat de frica, de lehamite, de……, dar niciodata nu au turnat…

    nu ma refer nici la numarul mare de membri de partid, din care grosul s-a bagat in PCR nu din convingere, ci pentru un ciolanas , mai un apartament gratuit, mai un concediu cu sindicatele, mai o functie de sef de birou, serviciu, director…adica ceva palpabil, dar care nu putea fi obtinut daca nu erai membru de partid…

    dar oameni ca iliescu si cei din virful aparatului de partid si de stat ceausist, comunist, dictatorial – acestia pot fi lesne identificati,

    dar nu au putut fi marginalizati dupa decembrie 1989 si ei ne-au trasat drumul pe urmatorii 20 de ani dupa 1989.

    este corect?

    Apreciază

  • 15. skorpion  |  16 februarie 2011 la 16:22

    nora,
    #13

    chestia asta exista si AZI in multe firme private, constuite tot de fosti securisti

    🙂

    Apreciază

  • 16. noradamian  |  16 februarie 2011 la 16:24

    Adam Michnick nu mângâie pe nimeni pe crestet ci are o atitudine, personală, nu ca instituţie, care face posibilă o reformare umană a societăţii.

    Apreciază

  • 17. skorpion  |  16 februarie 2011 la 16:26

    nora,

    parerea mea:

    reformarea societatii se poate face prin educatie & justitie!

    ceea ce practic nu s-a facut in ultimii 21 de ani, deteriorindu-se grav societatea din punct de vedere moral.

    Apreciază

  • 18. noradamian  |  16 februarie 2011 la 16:31

    Skorpion, dezbaterile din presă sunt normale în orice societate democratică, dar nicăieri ca la noi n-au devenit un război distructiv fără învinşi şi fără câstigători. De fapt societatea e cea care a ajuns aproape de a fi învinsă. Acum, însă, nu mai pot fi date lucrurile înapoi şi nici nu sunt sigură că ar fi altfel.
    Pornite prin generalizare, repet, învinovăţirile au făcut posibilă, în loc de marginalizarea vârfurilor securisto-comuniste, solidarizarea acelor numiţi de tine si a altora şi chiar asocierea cu ei a unora care erau de altă factură dar s-au trezit „acuzaţi” la grămadă, s-au simţit, poate, ameninţaţi 😉

    Apreciază

  • 19. noradamian  |  16 februarie 2011 la 16:32

    Skorpion, 17, de aceeasi părere 🙂

    Apreciază

  • 20. Creanga  |  16 februarie 2011 la 16:50

    Nora, Skorpi
    Eu sunt ca la tenis, ma uit cum jucati voi, capul cand stanga, cand dreapta. Schimbati terenurile dupa ceva hidratati.

    Apreciază

  • 21. noradamian  |  16 februarie 2011 la 16:52

    Câştigaţi sunt spectatorii, în cazul ăsta, reprezentaţi de Crengulin 😆

    Apreciază

  • 22. filadel  |  16 februarie 2011 la 17:48

    Super discuţie! Nora Skorpi Creangă! Salutări.

    Eu am avut o teorie care spunea că libertatea şi dreptatea au costurile lor care nu sînt mici. Din acest punct de vedere mă aseamăn cu AM în sensul că recunosc faptul că trebuie plătit pentru ele şi nu luate cu forţa.

    Apreciază

  • 23. skorpion  |  16 februarie 2011 la 17:58

    filadel,

    punctul 8/Timisoara este luarea cu forta?
    🙂

    Apreciază

  • 24. filadel  |  16 februarie 2011 la 18:04

    Skorpi
    bine-nţeles că nu. Nici n-am zis. Este vorba de principiul prin care îţi realizezi obiectivul. Nu poţi înstăpîni pacea călcînd pe cadavre proaspete.

    Apreciază

  • 25. skorpion  |  16 februarie 2011 la 18:06

    filadel,

    dar cine calca pe cadavre??
    pina una alta „ei” au facut cadavre: vreo 1200, din cite imi amintesc eu..

    Apreciază

  • 26. noradamian  |  16 februarie 2011 la 18:16

    skorpion, să-nţeleg că, neacuzând la grămadă în stil bolsevic, asa cum a fost pornit tăvălugul ( împins chiar de unii din cei vizaţi de punctul 8) înseamnă a le ţine partea „până una alta” ?
    Eu cred că declansarea războielilor interpersonale a dus la politizarea societăţii, că a fost, de fapt, stratagema prin care s-a creat confuzie generalizată, dezbinare, reducând pe toate căile posibilitatea de a face dreptate pe calea justiţiei.
    Şi n-a devenit, între timp, foarte vizibil, cine a tras foloase? 🙄

    Apreciază

  • 27. noradamian  |  16 februarie 2011 la 18:17

    Filadel, salve! 🙂

    Apreciază

  • 28. Băşcăliosul  |  16 februarie 2011 la 18:28

    Saluttare!
    Salutară şi ideea ta, Nora. Postarea asta e de atras revenirea… ca la locul faptei.
    Am câte ceva de comentat la fiecare din spusele lui AM, interesante, provocatoare, dar sunt prea multe. Aş puncta direct câteva concluzii.
    Tipul are o personalitate deosebită, sunt de acord cu majoritatea afirmaţiilor sale; câteva din cele în dezacord mi se par cam forţate, pe alocuri în contradicţie cu propriile susţineri, are câteva scăpări de raţionalitate, teoretizează fără să inducă o rezolvare efectivă (cu toate că o urmăreşte), ba chiar invită la conservarea a ceea ce el condamnă sau încă mai produce efecte păgugoase, lasă nişte indicii de subiectivism (probabil marcat de suferinţele din trecut) şi nu reuşeşte să distingă distructivele paticularităţi ale României ante şi post-Ceaşcă.
    În principiu, îl consider tare, un bun reper de analiză, ne oferă un front de discuţii de mare interes. „O rafuiala cu totalitarismul este o datorie intelectuala” „Nu poti ierta in numele altuia..” (pe cea mai grozavă o las la urmă)
    Hertha Muller a fost un parfum de femeie pe lângă loviturile frontale aplicate de AM reprezentanţilor intelectualităţii româneşti. (are împotriva ei un ghimpe şi un aer de superioritate, se raportează cam tendenţios la vorbele ei, nu-i exclus să fi avut şi motive nedeclarabile, dar merită să-i urmărim comparativ ideile susţinute)
    A făcut harcea-parcea „apelul către lichele”, tocmai unul dintre puţinele acte de eroism invocate cu mândrie de filosoful costumat în procuror, ca să atace „fără precauţie” o categorie (aş mai zice eu: nedefinită, în coadă de „peşti”, ca o nălucă pe undeva prin aerul aproape respirabil, într-un apel dovedit cât se poate de inutil). Mi-ar fi plăcut (m-ar fi amuzat copis) să-i văd privirea şi lipsa de reacţie ale lui G. Liicenu, în momentul primirii notelor… explicative (între ochi 🙂 ) de la Adam, nu ca de la „Eva” :).
    Poate GL i-o fi mulţumit între patru ochi , măcar pentru filosofia din perspectiva banditului: „noi, banditii din Bucureşti, îi lovim pe cei cazuti, ba chiar îi strivim ca pe Mucă”
    Asta mi-a plăcut cel mai mult:
    „Exista o singura forma de decomunizare: alegerile libere. Toate celealte forme sunt anticomunism cu fata bolsevica, Metode de discriminare in afara legii si a democratiei. E un grup de oameni care isi da dreptul sa ii discrimineze pe altii.”

    Acest „grup de oameni care isi dau dreptul sa îi discrimineze pe altii”, în afara celor… „in afara legii si a democratiei”, formează de fapt şi de drept chiar o categorie… de aleşi, cu tot cu familie, cu căţei, purcei şi ce-o mai avea printre neamurile lor (generalizate şi nedreptăţite… ca Popa).

    Eu am formulat cândva ceva mai modest:
    „Un stat privat de alegeri corecte are o democaraţie de privată” .

    Apreciază

  • 29. Băşcăliosul  |  16 februarie 2011 la 18:32

    …”copios”, „Muscă”.

    Apreciază

  • 30. skorpion  |  16 februarie 2011 la 18:36

    nora,
    nu mai inteleg nimic….
    parca mergem pe strazi paralele!
    😛

    Apreciază

  • 31. Băşcăliosul  |  16 februarie 2011 la 18:43

    merge şi „democaracaţie” de privată.

    Apreciază

  • 32. Băşcăliosul  |  16 februarie 2011 la 18:48

    rectific, o ţară , nu un stat:
    „O ţară privată de alegeri corecte are o democraţie de privată” renumită democaracaţie.

    Apreciază

  • 33. Băşcăliosul  |  16 februarie 2011 la 19:00

    O altă lovitură în plex şi glas, aplicată lui Liiceanu, a fost destrămarea „agaţamentului” acestuia de Traian Băsescu, pe motivul admirabil al condamnării comunismulu, dar nu oricum ci în cea mai generalizată formă posibilă (formă condamnată de AM).

    Apreciază

  • 34. Băşcăliosul  |  16 februarie 2011 la 19:30

    Unde aţi dispărut… ca potârnichile din cauza sperietorii din grădină?

    Apreciază

  • 35. Creanga  |  16 februarie 2011 la 19:36

    Acum se joaca la dublu, eu raman la filadeu, adica la fileu.
    Sa fac un scurt rezumat: GL si AP tot cheama pe unul pe altul si incearca sa se justifice pentru ce au facut sau nu inainte de ’89.
    Punctul 8 de la Timisoara, hai sa fim seriosi, pe cine puneau in loc? Cam toti erau manjiti pe la gura, nu ar fi ajuns toata hartia de la Letea sa se stearga.
    Noapte buna

    Apreciază

  • 36. luminita  |  16 februarie 2011 la 19:43

    Olalariiiiiiiioooooooo !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 😆 😆 😆 test de logare !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Sprechen Sie deutsch ? Bis bald ! Auf Wiedersehen !

    Apreciază

  • 37. Creanga  |  16 februarie 2011 la 19:48

    Olariooooooooooooooooooooo!
    Daca faceti petrecere va rog sa lasati si pentru mine macar un brifcor pentru dimineata.
    Deutsch nexam, da stiu moldovenieste, ghini ai revenit Lumi

    Apreciază

  • 38. Băşcăliosul  |  16 februarie 2011 la 19:48

    Uau! Fir-aş să fiu!
    Alaltăieri te-am amintit la Theophyle. Din nou intuiţia mi-a jucat festa… cu adeveritul.
    Bine ai revenit, Lumi-Lumi! Ziceam că sper să-şi fie bine şi cu dos de casă. (apoi am dat-o pe o corectură nevinovată: „dor” de casă”
    Ce faci?

    Apreciază

  • 39. Băşcăliosul  |  16 februarie 2011 la 19:51

    Iote dovada!

    http://theophylepoliteia.wordpress.com/2011/02/14/de-ce-nu-cred-in-basme/#comment-123689

    Apreciază

  • 40. luminita  |  16 februarie 2011 la 19:54

    Intru mai tarziu . Ieri mi-am tras net , mi-e dor de voi toti ! Nici nu va inchipuiti cat !

    Apreciază

  • 41. Creanga  |  16 februarie 2011 la 19:55

    Da ci mai faci fata hai?Ai zis daca vorbim nemteste, ca a iesit ala chelos a doua oara, apoi la revedere. Asta-i tot?
    B
    Te-am luat la mustata.

    Apreciază

  • 42. Băşcăliosul  |  16 februarie 2011 la 19:56

    Creangă 35,
    Ai zis „noapte bună” de ram sau de găină?

    Apreciază

  • 43. Creanga  |  16 februarie 2011 la 20:02

    Lumi este pierduta-n Alpi
    Si impleteste la ciorapi
    Net abia acum si-a tras
    Si-ncepe sa prinda glas
    Olariooooo pan’ la vecin
    10 kilometri si putin
    Acu gradina s-a luminat
    Cu glasul ce nu ne-a uitat

    Apreciază

  • 44. noradamian  |  16 februarie 2011 la 20:06

    Skooooorpion, unde esti, ca să confirmi şi tu că ieri am vorbit de tine Lumi( cred că ai sughiţat zdravăn :D)

    Servuuus, şi bine ai venit, mult asteptato 😆

    Apreciază

  • 45. Creanga  |  16 februarie 2011 la 20:09

    B
    Am zis si chiar ieseam, daca a aparut fiica ratacitoare prin munti, m-am razgandit, ce? doar Tariceanu are voie?
    Acum chiar plec, m-am supalat, imi iau sucariile si plec.

    Apreciază

  • 46. noradamian  |  16 februarie 2011 la 20:09

    Băscăliosul, salut, sunt întru totul de acord că discuţia de principiu pornind de la discursul lui AM, e mai importantă decât a discuta despre persoane. Mi s-a părut deosebit de importantă acum, când pare-se că se-ncheie un ciclu istoric şi fie o luăm la vale, fie intrăm într-unul mai normal. Asta depinde şi de cum privim ce am lăsat în urmă.

    Apreciază

  • 47. noradamian  |  16 februarie 2011 la 20:11

    Crengulin, prietene, scuzzi, ce să facem să te-mbunăm? 🙄

    Apreciază

  • 48. noradamian  |  16 februarie 2011 la 20:12

    Mai mult decât adevărat finalul comentului : „Un stat privat de alegeri corecte are o democraţie de privată” .

    http://www.evz.ro/detalii/stiri/adam-michnik-nu-poti-cere-eroism-decat-de-la-tine-921311.html

    Apreciază

  • 49. Creanga  |  16 februarie 2011 la 20:13

    Nora,
    Stii bine ca glumeam 🙂 , nu uitati de brifcor.
    Noapti buna

    Apreciază

  • 50. noradamian  |  16 februarie 2011 la 20:18

    Şi eu, Crengulin, good night 🙂 ( precis nu vrei whiskey? 🙄

    Apreciază

  • 51. Băşcăliosul  |  16 februarie 2011 la 20:44

    Nora,
    Sunt atât de multe aspecte atinse, de nu mai ştim (de) pe unde să le apucăm şi ce limite cuprinzătoare le-ar face mai palpabile.
    Poate „revenirea” la ele ar fi de eşalonat- în postări diferite- cu trimitere la sursa de idei.

    Apreciază

  • 52. Fini  |  16 februarie 2011 la 20:52

    Luminoaso, 🙂 🙂 🙂

    nu îndrăznesc să mă bucur.

    Apreciază

  • 53. noradamian  |  16 februarie 2011 la 20:53

    Băscăliosul, sunt sigură că memorabilul discurs cu public al dizidentului polonez va avea un ecou puternic. Desigur pe lângă discuţiile principiale, necesare şi benefice, vor fi şi din acelea de plătit poliţe ( poliţe la poliţe, cum s-ar spune). Inevitabil.

    Apreciază

  • 54. noradamian  |  16 februarie 2011 la 20:54

    Fini, îndrăzneşte, îndrăzneşte 😆

    Apreciază

  • 55. Băşcăliosul  |  16 februarie 2011 la 21:03

    Da, ai o idee bună. Poliţele (de plată) pot fi preluate… în rate 🙂 , în vederea achitării (la zi) 🙂

    Apreciază

  • 56. noradamian  |  16 februarie 2011 la 21:06

    Bsk. achitarea poliţelor e contrară, însă spiritului lui AM 🙂

    „”Statura lui Michnik este atat de mare in peisajul est-european post comunist incat isi poate permite luxul consecventei, chiar cu riscul de a-si supara sau intrista gazdele. Avantajul unei biografii corecte. Neortodox pe standarde est-europene, Adam Michnik insista asupra unui discurs clasic corespunzator tiparelor democratiei liberale.
    (…) polonezul reuseste sa argumenteze elegant necesitatea iertarii si, mai ales, a individualizarii culpelor (si, de ce nu, a meritelor) in societatile postcomuniste
    Daca e ceva de facut, atunci probabil individualizarea lucida propusa de polonez e solutia corecta. Si poate o evaluare mai corecta si mai realista a tintelor. “Raii” comunismului trebuie identificati dupa buletin si articolul de Cod Penal incalcat. Simpla credinta intr-o ideologie e cel mai mic dintre pacate.”

    Apreciază

  • 57. Fini  |  16 februarie 2011 la 21:07

    Creangă,

    te culci odată cu găinile?

    Apreciază

  • 58. noradamian  |  16 februarie 2011 la 21:08

    Fini 😆

    Apreciază

  • 59. Băşcăliosul  |  16 februarie 2011 la 21:09

    Nora,
    Mă gândesc deja, cu groază 🙂 , la culmea dreptăţii prieteneşti:
    când îţi contrazici prietenul, dotat cu declaraţii împotriva adversarului tău.

    Apreciază

  • 60. noradamian  |  16 februarie 2011 la 21:11

    Bsk, prietene, nu te teme 😆

    Apreciază

  • 61. Băşcăliosul  |  16 februarie 2011 la 21:12

    prietenul este dotat cu… (virgula poate fi eliminată).

    Apreciază

  • 62. noradamian  |  16 februarie 2011 la 21:15

    ? ? 🙄

    Apreciază

  • 63. Băşcăliosul  |  16 februarie 2011 la 21:16

    „prietenul Adam”, ca să eliminărm şi interpretările… prieteneşti. 🙂

    Apreciază

  • 64. Băşcăliosul  |  16 februarie 2011 la 21:17

    când îl contrazici pe prietenul Adam atunci când este dotat cu declaraţii împotriva adversarului tău.

    Apreciază

  • 65. noradamian  |  16 februarie 2011 la 21:18

    Bsk, de ca-n Balcani , nu ca-n Polonia 😉

    Apreciază

  • 67. Băşcăliosul  |  16 februarie 2011 la 21:21

    Şi duşmanul Eva stă la pândă, în Germania.

    Apreciază

  • 68. Băşcăliosul  |  16 februarie 2011 la 21:33

    Finii 66, nu te pune cu 666! Are mintea mai odihnită decât o avea imediat după eşecul săltăreţ din 6 ( luna 6+6 din 2009 sau 6 întors în coadă). De la Dăbuleanul 666, negru de mânie, o ia în freză Mucul Tăntălescu.

    Apreciază

  • 69. noradamian  |  16 februarie 2011 la 21:36

    Fini, vorba unui comentator de acolo: „Un post de gradinar pentru Geoana la Cotroceni, ar fi cazul” 🙂

    Apreciază

  • 70. Băşcăliosul  |  16 februarie 2011 la 21:38

    Are un atu în Sonat, numai bun să-l lase pe Muc năuc.

    Apreciază

  • 71. Băşcăliosul  |  16 februarie 2011 la 21:43

    Pe cine nu-l laşi să crape, nu te lasă până nu pricepi că facerea de bine e ca de la mama Omida de-acasă.

    Apreciază

  • 72. luminita  |  16 februarie 2011 la 21:43

    Fini,te rog ai rabdare cu mine http://www.youtube.com/watch?v=IPjlSzURW6Q

    Apreciază

  • 73. Băşcăliosul  |  16 februarie 2011 la 21:50

    Lumi-Lumi,
    Eu la chestii ca ale voastre, de acelaşi sex, nu mă bag. 🙂

    Apreciază

  • 74. luminita  |  16 februarie 2011 la 21:55

    Fini,
    am un card wireless de 1 GB si nu stiu cat ma tine asa ca nu ascult deocamdata muzica , sunt in urma cu evenimentele de la voi , adica de acasa , prind doar radio Romania Actualitati dar cu paraziti , ca pe vremuri Vocea Americii sau Europa Libera.
    In rest ––-sunt ok .

    Apreciază

  • 75. Fini  |  16 februarie 2011 la 22:02

    Apreciază

  • 76. Fini  |  16 februarie 2011 la 22:03

    Luminoaso,

    impoprtant e că te mai vedem.

    Apreciază

  • 77. noradamian  |  16 februarie 2011 la 22:05

    Luminiţa, când te-ntorci?

    Apreciază

  • 78. luminita  |  16 februarie 2011 la 22:24

    Nora ,
    te rog sa ma ierti ca il salut mai intai pe Bascaliosul 😆
    Ai vazut ce frumos imi spune Lumi-Lumi . 😳

    Apreciază

  • 79. luminita  |  16 februarie 2011 la 22:26

    Aaaaaaaaaaaaaaa……..si pe Creanga il salut , tot mai intai .,
    iar pe skorpion l-am salutat si mai intai , pe mail .

    Apreciază

  • 80. luminita  |  16 februarie 2011 la 22:30

    Nora,
    mai intai sa te salut si pe tine , cu tot dragul !

    Apreciază

  • 81. noradamian  |  16 februarie 2011 la 22:31

    Luminita, nici o problemă, bine că esti pe aici 🙂

    Apreciază

  • 82. luminita  |  16 februarie 2011 la 22:32

    Nora,
    nu am de gand sa ma intorc prea curand , am contract nelimitat .

    Apreciază

  • 83. noradamian  |  16 februarie 2011 la 22:32

    Luminiţa, mai întâi, toti te-am asteptat şi toti ne bucurăm 🙂

    Apreciază

  • 84. noradamian  |  16 februarie 2011 la 22:33

    Lumi, cred că o să ne si povesteşti câte ceva la un moment dat 🙂

    Apreciază

  • 85. filadel  |  16 februarie 2011 la 22:34

    Lumi
    chiar mi-a fost dor de tine. Mult noroc pe unde ești și sănătate cîtă se poate! 🙂

    Apreciază

  • 86. luminita  |  16 februarie 2011 la 22:42

    Filadel,
    multumesc !
    Te rog sa ii transmiti si lui Viq toate gandurile mele bune .
    Am lipsit mult din blogosfera noastra si de aceea imi trebuie un ragaz pana la a-i saluta pe toti prietenii .

    Nora,
    daca v-a fost dor macar un sfert din dorul meu de voi inseamna ca v-a fost tare -tare dor .

    Apreciază

  • 87. noradamian  |  16 februarie 2011 la 22:50

    Luminiţa, sper să comunicăm mai des de-acum încolo. De tine depinde. Să-ţi meargă bine si să fii fericită 🙂

    Apreciază

  • 88. luminita  |  16 februarie 2011 la 22:57

    Nora,
    seara sunt libera mereu , nu stiu insa cat ma va tine cartela iar aici nu o pot incarca , doar intr-un oras vecin si asta inseamna sa apelez la o ruda de-a bunicutzei .

    Apreciază

  • 89. Băşcăliosul  |  16 februarie 2011 la 23:05

    Lumi-Lumi!
    Ca să-ţi treacă dorul de casă ai nevoie de o permisie.
    Dorurile de grădină, grădinari, copaci şi ramuri se rezolvă- cu netul- la fel ca din Bârlad. 🙂 Sănătoasă să fii!
    Dacă mai reuşeşti să-ţi faci rost şi de un motiv de căutare îndelulgată pe net, în interesul celor care te au la mână cu jobul, te poti simţi mai acasă, ca un bugetar de nădejde. 🙂

    Apreciază

  • 90. luminita  |  16 februarie 2011 la 23:13

    Bascaliosul,
    „cei care ma au la mana cu jobul” n-au nici un interes in legatura cu relatia mea cu netul , pur si simplu mi-au cumparat un modem si un card ca sa nu ma mai simt atat de singura in timpul liber ..Laptopul l-am primit de acasa , prin curier .
    ,

    Apreciază

  • 91. luminita  |  16 februarie 2011 la 23:18

    Bascaliosul,
    apropo , cat crezi ca ma tine un card wireless de 1 GB ?
    sa nu-mi spui ca doar cateva ore ca inchid rapid si plec la televizor .

    Apreciază

  • 92. luminita  |  16 februarie 2011 la 23:21

    Ei, la voi e mai tarziu cu o ora , uitasem , probabil va pregatiti de somn.
    Dar pe Fini tot mai am o sansa sa o prind , la Miezonoptica .

    Apreciază

  • 93. noradamian  |  16 februarie 2011 la 23:24

    Lumi, da probabil că acum Fini ne pregăteste ceva 🙂

    Apreciază

  • 94. Băşcăliosul  |  16 februarie 2011 la 23:25

    În acest caz eşti liberă şi independentă, iar la vreme de seară te aşteptăm ca de-acasă. Poate te ţine cardul mai mult decât te aştepţi sau măcar acceptabil.
    Poate ne vei spune mai multe despre părţile bune ale sacrificiului tău şi sper să ai atâtea câte să ne bucurăm pentru tine.

    Apreciază

  • 95. Băşcăliosul  |  16 februarie 2011 la 23:26

    câte să ne convingă să ne bucurăm

    Apreciază

  • 96. Băşcăliosul  |  16 februarie 2011 la 23:34

    Lumi-Lumi,
    Nu ştiu să-ţi răspund, dar pot să aflu mâine.

    Apreciază

  • 97. luminita  |  16 februarie 2011 la 23:39

    Bascaliosul,
    eu nu percep nici un sacrificiu din parte-mi.
    Aici totul e ok , fara Base ,fara Boc si prostanaci si vadimi , fara criza mondiala si intergalactica, 😆 sunt intr-o tara mai normala decat imi puteam inchipui si , culmea , tot in Europa sunt , fir-ar sa fie ! si tot pe aceeasi planeta Terra .

    Apreciază

  • 98. luminita  |  16 februarie 2011 la 23:42

    Nora,
    am uitat si cum se fac emoticoanele de cand vorbesc doar in germana ,
    si -daca poti sa crezi -noaptea visez in germana !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Apreciază

  • 99. Băşcăliosul  |  16 februarie 2011 la 23:45

    Hai , mai zi ceva… până prinzi suta: asta înseamnă bilete şi bagaje pentru Canare. Fini e cea mai bună colecţionară, e pregătită cu vârf şi… se mai îndeasă. 🙂

    Apreciază

  • 100. luminita  |  16 februarie 2011 la 23:48

    Ce mai face Base ?

    Apreciază

  • 101. Fini  |  16 februarie 2011 la 23:48

    😆

    Apreciază

  • 102. Fini  |  16 februarie 2011 la 23:49

    Se îndeasă

    Apreciază

  • 103. noradamian  |  16 februarie 2011 la 23:49

    luminiţa, lieber Freund, ich glaube nicht, deutsche Träume werden so fröhlich wie die rumänische 🙂

    Apreciază

  • 104. luminita  |  16 februarie 2011 la 23:50

    Bascaliosul,
    Canarele astea pe unde vine ? e departe ? 😆 😆 se vorbeste germana pe acolo ?

    Apreciază

  • 105. luminita  |  16 februarie 2011 la 23:51

    PS : nu caut pe goagal ca mi se termina cardul . 😆

    Apreciază

  • 106. Fini  |  16 februarie 2011 la 23:51

    Luminoaso,
    100

    caută cu lămpaşu un priministru în PDL

    Apreciază

  • 107. noradamian  |  16 februarie 2011 la 23:51

    lumi, Băsescu nu se lasă, dă lupte pe tot frontul. Are puţini pe lângă el dar rezistă 🙂

    Apreciază

  • 108. Fini  |  16 februarie 2011 la 23:54

    http://ro.wikipedia.org/wiki/Insulele_Canare

    Apreciază

  • 109. Băşcăliosul  |  16 februarie 2011 la 23:59

    Ia, wie haben glückliche rumänischeTraume. 🙂

    Apreciază

  • 110. Fini  |  17 februarie 2011 la 00:00

    Apreciază

  • 111. Băşcăliosul  |  17 februarie 2011 la 00:00

    wir haben

    Apreciază

  • 112. Fini  |  17 februarie 2011 la 00:02

    Gute Nacht! 🙂

    Apreciază

  • 113. luminita  |  17 februarie 2011 la 00:04

    Und ich habe etwas dar nu va spun ce , sac !
    Abia am reinceput sa scriu romaneste ca hop si voi cu nemtzeasca voastra ! si daca vreti sa stiti eu n-am umlaut-uri pe tastatura, na !

    Apreciază

  • 114. luminita  |  17 februarie 2011 la 00:05

    …..si nici nu caut pe goagal ca mi se termina cardul 😆

    Apreciază

  • 115. Băşcăliosul  |  17 februarie 2011 la 00:06

    Ia, wir glückliche rumänische Verletzungen haben. 🙂

    Apreciază

  • 116. luminita  |  17 februarie 2011 la 00:06

    Bascaliosul,
    ja, genau !

    Apreciază

  • 117. luminita  |  17 februarie 2011 la 00:08

    Daca aveati nevoie de cineva care sa scrie pe langa topic ,
    iata-ma-s !

    Apreciază

  • 118. luminita  |  17 februarie 2011 la 00:08

    Daca aveati nevoie de cineva care sa scrie pe langa topic ,
    iata-ma-s !
    Io mi-s .

    Apreciază

  • 119. noradamian  |  17 februarie 2011 la 00:09

    fini, lumi, bsk,
    dragilor,

    gute Nacht 🙂

    Apreciază

  • 120. Băşcăliosul  |  17 februarie 2011 la 00:13

    Ja, sehr gut … auf Gight… spre gută. 🙂

    Apreciază

  • 121. Băşcăliosul  |  17 februarie 2011 la 00:16

    Ja, gute, gute !… că suntem mai mulţi. 🙂 🙂 🙂

    Apreciază

  • 122. luminita  |  17 februarie 2011 la 00:18

    Fini,
    ziceai sa caut un prim ministru, il am , barbatul meu care vad ca se pricepe sa administreze euroii , are o relatie buna cu banca ,stie pe de rost cursul valutar si horoscopul zilnic , tine contabilitatea facturilor la utilitati si isi incarca cartela cu minute internationale de doua ori pe luna fix , nu uita niciodata sa specifice ce suma ii este necesara pentru imbunatatirea nivelului de trai al populatiei , astaaaaa, al familiei , astaaaa, al lui .
    Curat premier !

    Apreciază

  • 123. luminita  |  17 februarie 2011 la 00:26

    Bascaliosul,
    apropo, o sa-ti povestesc odata cum i-am spus eu bunicutzei , in prima seara aici fiind , Good night in loc de Gute Nacht ,
    dar nu acum ca mi se termina iar cartela . 😆

    Apreciază

  • 124. Fini  |  17 februarie 2011 la 00:31

    Apreciază

  • 125. Fini  |  17 februarie 2011 la 00:35

    Luminoaso,
    122

    aşa ţi l-ai crescut, aşa îl ai.

    Apreciază

  • 126. Băşcăliosul  |  17 februarie 2011 la 00:42

    Adică până îţi spun eu mâine ce, cum şi cât te ţine cardul, deja e consumat şi voi vorbi singur. 🙂
    Noapte de gute Nacht!

    Apreciază

  • 127. luminita  |  17 februarie 2011 la 00:50

    Apreciază

  • 128. Fini  |  17 februarie 2011 la 00:52

    Să luăm aminte!

    http://www.evz.ro/detalii/stiri/calaul-isi-imbratiseaza-victima-dupa-60-de-ani-921539.html

    Apreciază

  • 129. luminita  |  17 februarie 2011 la 00:58

    Apreciază

  • 130. luminita  |  17 februarie 2011 la 01:02

    http://www.trilulilu.ro/floris_40/856174fe4a788f

    Apreciază

  • 131. luminita  |  17 februarie 2011 la 01:04

    Fini, 125 ,
    ei, mai glumesc si eu , nu ma lua in serios din prima seara .

    Apreciază

  • 132. luminita  |  17 februarie 2011 la 01:08

    Noapte buna , tuturor !
    Pe maine !

    Apreciază

  • 133. Creanga  |  17 februarie 2011 la 05:52

    Neatza,
    Bun brifcorul.

    Fini,
    Nu cu gainile. separat, cu cucosii.

    Lumi
    Sa te tina cardul in munti
    Sa poti sa ne mai asculti
    Cand Gigabaitul s-o termina
    Prim minstru il va incarca (peste 2 saptamani)

    Decomunizarea din Romania… eram infestati 85% (sau mai mult), polonezii mai putin, de aceea a durat mai mult, timpul totusi are rabdare cu leprele, intr- zi s-or curata.

    Apreciază

  • 134. noradamian  |  17 februarie 2011 la 09:34

    ‘Neaţa. Creangă, nu-i mai rău decât cola 🙂

    O zi bună şi liniştită 🙂

    Apreciază

  • 135. Fini  |  17 februarie 2011 la 10:01

    NEAŢA! 🙂

    La mine ninge ca-n basme. Pentru cine trece prin Grădină aduc un vin fiert cu arome.

    IOANA RADU – 17 februarie 1917

    Apreciază

  • 136. Băşcăliosul  |  17 februarie 2011 la 10:20

    Saluttare!
    Unul din punctele în dezacord cu AM este condamnarea generalizării. Eu nu sunt deloc de acord cu binefacerile protejării indivizilor şi a găştilor cu predispoziţie la profit din plin de ascunzătoarea lor în spatele condamnării generalizării, până când acei mununaţi suspecţi de onestitate reuşesc să se amestece-prin pasivitate- până la (re)formare şi identificare cu majoritatea devastatoare a tagmei lor cu pricina în derivă.

    Aşa cum Nora s-a simţit revoltată de amestecarea ei în treburile murdare ale colegilor protejaţi de anonimatul generalizării, la fel de bine reacţia celor ca ea- nedreptăţiţi- poate din interior să conducă la o atitudine de separare a apelor şi culpabilizare punctuală a celor vinovaţi de fapt de atrgarea generalizării pe capul breslei profesionale.
    Cu alte cuvinte, condamnarea generalizării îndeamnă la adormire şi la protecţia internă a celor netraşi de mânecă la răspundere, tocmai fiindcă cei din coasta lor- cunoscătorii lor cei mai de aproape- devin complici de nădejde, conservatori şi încurajatori ai expansiunii atrăgătoare de noi cadre… până când pădurea verde devine o poveste de adormit uscăturile sistemului.
    Viceversa, se poate vedea că la noi, de 20 de ani se strigă în gura mare „nu generalizaţi, nu toţi suntem la fel!” cu efectele protecţiei involuntare sau premeditate (nici nu mai contează) a transformării categoriilor socio-profesionale în câte o mironosiţă internă majoritară, cu indispoziţie digestivă la dus în spate crucea emblematică făcută din limbă de lemn de paragină.

    Apreciază

  • 137. Băşcăliosul  |  17 februarie 2011 la 10:31

    Dacă vom continua în această manieră, riscăm să ajungem cu mândria profesională redusă la câte UN exemplar de prăsilă stearpă pe tagma de colecţie, un fel de sâmânţă de combătut generalizarea… ca bunica lui Bulă, ţinută la geam după sucombarea în folosul sistemului de pensii, pentru a striga- cu sonorizarea nepotului – că nu toate femeile sunt la fel de moarte… după Bulă.

    Apreciază

  • 138. Băşcăliosul  |  17 februarie 2011 la 10:42

    scuze pentru un dezacord de fraier… din grabă: ALE transformării categoriilor socio…

    Apreciază

  • 139. Arizonianul  |  17 februarie 2011 la 11:07

    Măi oameni buni: pe 15 Februarie la Marina Constantinescu) pe TVR – Internaţional la emisiunea „Nocturne”, a apărut AM.
    Peste 40 de minute…

    http://www.tvr.ro/inregistrari.php?file=DATA-2011-02-15-22-50.flv&id=Nocturne

    Adresa este cea de mai sus…

    Apreciază

  • 140. Fini  |  17 februarie 2011 la 11:19

    Arizona,
    139

    îţi mulţumec; ai făcut o faptă bună. 🙂
    Mă duc să ascult.

    Apreciază

  • 141. Băşcăliosul  |  17 februarie 2011 la 11:27

    Salve, Nick!
    Am văzut emisiunea în primă audiţie.
    Reţin, de exemplu, momentul când Adam Michnik a afirmat că justiţia funcţionează prost. Se referea la Polonia, tot în formă generalizată, dar, pornind de aici, problema la noi s-a dovedit a fi imposibilă, deoarece inerţia sistemului juridic comunist a ajuns să-şi ţină lungul nasului, cu năriile turnătorilor ordinari şi executanţi la comandă, în soluţionările procesulale după ureche şi după 1990 până azi.

    Cu ce instrumente mai vrem să distingem individual înte hoţi şi tâlharii, adică între ciocoii vechi şi noi?

    Apreciază

  • 142. Băşcăliosul  |  17 februarie 2011 la 14:15

    E usor sa emitem ideea „idealurilor ideale”, dar, la urcuşul dealurilor , până la ideal ne mănăncă sfinţii realităţii, fiindcă îi tratăm cu deplina credulitate că îşi vor trata singuri sfânta dreptate de fi fost scutiţi, cu sfinţenie, de generalizare.

    Cine se simte revoltat de afirmaţia exterioară, cum că sistemul nu funcţionează din cauza corupţiei generalizate, n-are decât să-i împingă în faţă pe cei afectaţi sau să se zbată pe din dos pentru schimbarea la faţă, să ia atitudine fermă din interior şi pentru interior pentru a se delimita şi a face posibilă orice distingere între acoperiţi, descoperiţi, complici, aspiranţi, parveniţi şi… nedreptăţiţi.

    Cine vrea să scape de tinichelele din coadă, nu la tv trebuie să-şi ţipe apărarea necondiţionată, cum că printre ei mai sunt şi oameni de treabă- fie generalizaţi astfel cu aceeaşi măsură nedefinită, fie inutil individualizaţi, din moment ce nu despre excepţii sau accidente e vorba ci de caracteristici, evidenţiate şi afirmate de o rezultantă păguboasă pentru rspectivul sistem devalorizat de rezultate, statistici, recepţii etc, adică lipsit de credibilitate.

    Cei care afectează din interior credibilitatea unui sistem sunt îndreptăţiţi să-şi ia în primire porţia de corijare la locul de muncă în nefolosul breslei. Nu-s de condamnat reclamanţii nemulţumiţi de serviciile falsului în acte publice, prestaţii mincinoase, nedreptate cronică sau alte exteriorizări recunoscute cu ochiul liber. Avocatul diavolului din sânul iadului, de pe pământ românesc, este pledantul de ocazie televizată în favoarea menţinerii unei stări de fapt, ca şi cum ar funcţiona perfect şi este alergic la intervenienţi, dar se face că plouă cu măsuri de îndreptare, de netulburat interiorul şi întregul perfecţiunii întruchipate în masa valorilor individuale…, culmea, generalizate fără drept de apel, în contradictoriu cu observaţiile critice (punctual neglijate… total, în culmea generalizării complice.)

    Toleranaţa internă excesivă distruge credibilitatea oricărui sistem, dar mai grav este că îi reduce considerabil şansele de refacere. Reacţia de rezistenţă robotizată- fără discernământ, selecţie, bunăvoinţă, preocupare din interiorul revoltat… la foc automat- deconspiră comoditatea internă, aversiunea faţă de mediul exterior, complicitatea colectivizată, menirea superficialităţii şi reuşeşte doar să acutizeze lipsa de credibilitate.

    O acuzatie generalizată este o formă de stârnire a unui cuib pentru a-l determina sau a-i sugera/propune să-şi repoziţioneze individualităţile, prin măsuri şi acţiuni interne.

    Şi tăcerea poate fi un răspuns… al desconsiderării, dar pasivitatea de acoperire cu gargara de revoltă -reduse la absurdul alergiei faţă de generalizare- le întrece pe toate.

    Apreciază

  • 143. Creanga  |  17 februarie 2011 la 14:51

    Nora,
    Sa stii ca este linistita, s-a lipit bine urarea.

    Auziti ce spune nemteanu:
    http://www.contributors.ro/editorial/sinistra-mo%C8%99tenire-a-stangii-romane%C8%99ti/

    Apreciază

  • 144. Arizonianul  |  17 februarie 2011 la 16:38

    Din varii motive, am o deosebită simpatie pentru Polonia , polonezi şi… poloneze. Când am coborât cu hârzobul pe pământul făgăduinţei, am cunoscut năcăjiţi din Cehoslovacia, Polonia, Ungaria, Bulgaria, etc… care se dezrădăcinaseră şi purcedeau la o nouă viaţă de după o naştere târzie. Naştere petrecută aici…
    Zic naştere şi nu renaştere… Ştiu eu de ce!
    Mi-a plăcut un polonez care spunea despre o familie de polaci venetici care, toţi, umblau cu nasul pe sus: „Lasă-i dracului de tâmpiţi! Habar nu au de limba engleză dar au şi uitat poloneza”…
    Aşa am învăţat că ce se întâmpla într-o mică comunitate, era valabil şi în alte comunităţi, venite aici de preste mări şi ţări…
    A M îmi întăreşte ideea că nimeni nu-i profet în ţara lui.
    De ce o fi aşa şi nu altminteri nu am habar, dar este un subiect la care ar trebui să gândim serios…
    Gata!
    Nu vă mai plictisesc.
    ******************************************************************
    Lumi, mă cucură că eşti iar printre ai tăi şi negreşit îţi voi trimite bancul cu moldoveanul care se spovedeşte la taica POPA, aşaaa, ca de bun venit!

    Apreciază

  • 145. Arizonianul  |  17 februarie 2011 la 17:25

    Humuleşteanule (!?!?!?) 🙂 🙂 🙂
    mulţumesc pentru articolul lui Nemţeanu. Excelentă analiză!

    Apreciază

  • 146. Creanga  |  17 februarie 2011 la 19:05

    Nick din Arizona 🙂
    Sunt humulatean de langa Ozunarea. N-am avut raie decat la limba, vorbesc de numai. 🙂
    Cu placere.

    Apreciază

  • 147. Arizonianul  |  17 februarie 2011 la 19:44

    Aha! Pricipesc!

    🙂 🙂 🙂

    Bag seama că Nică a lu’ Ştefan a Petrii era Găluleştean de pe Ozanărea!!!

    Poate nu ştii, dar un vecin al tău care se scălda în Dunăre, ţine blogul copacului din pădure…
    Are talent cât cuprinde.
    Păcat că nu moaie pana-n cerneală!
    Spirit?
    Brici, nenicule…

    Apreciază

  • 148. Fini  |  17 februarie 2011 la 20:15

    Bună seara! 🙂

    E posibil!!!!

    http://www.evz.ro/detalii/stiri/presiuni-asupra-judecatoarei-lui-sorin-ovidiu-vintu-csm-a-sesizat-autoritatile-921644.html

    Apreciază

  • 149. Arizonianul  |  17 februarie 2011 la 21:24

    Fini,
    sunt uluit câte feluri de Autorităţi Naţionale sunt în ţară!!!
    Printre atâtea Autorităţi, cum naiba s-o mai descurca românul fără autoritate?

    Câte despre Vântu…
    Mare, mare scârbă cu chip de om!

    Apreciază

  • 150. skorpion  |  17 februarie 2011 la 22:31

    Problema e veche…
    Cine a spus despre romani urmatoarele?

    „Tara de secaturi, tara minora, cazuta rusinos la examenul de capacitate in fata Europei… Aici ne-au adus politicienii ordinari, hotii improvizati astazi in moralisti, ministrii care s-au vandut o viata intreaga, deputatii contrabandisti… Nu ne prabusim nici de numarul dusmanului, nici de armamentul lui, boala o avem in suflet, e o epidemie infricosata de meningita morala”.

    Ion Cristoiu, Cristian Tudor Popescu sau Emil Hurezeanu????
    Daca nu stiti vedeti mai jos.

    Raspuns: Octavian Goga in 1916!!!!!!
    (Oare ne mai facem bine ??)

    Apreciază

  • 151. tiberiuorasanu  |  17 februarie 2011 la 22:46

    Seara bună, ALL!

    150.
    A mai spus astfel de lucruri clemy, la copac.
    Dacă îmi aduc bine aminte, nu toată lumea a crezut-o. 😦

    Scuze pentru intervenţie dar, nu întotdeauna suntem în stare să vedem că şi sub ochii noştri, există conştiinţe care trag adevărate semnale de alarmă pentru noi, toţi.

    E mult mai important să facem apel mioritic la marii noştri oameni de cultură verificaţi şi validabili, decît să luăm în serios, spusele unor contemporani de-ai noştri, încă nevalidaţi de istorie.

    Aşteptăm vorba domnului Pleşu, ca aceştia să moară, pentru a-i cita, copios.

    Apreciază

  • 152. baricada  |  18 februarie 2011 la 00:52

    Acum, citindu-l pe Michnik , îmi dau seama că am greşit atunci când l-am judecat pe Manolescu prin prisma faptelor lui Goma şi a reproşurilor Herthei Muller… Într-adevăr, eroismul n-ai voie să-l ceri decât propriei tale persoane… Mulţumesc Nora, mulţumesc Michnik!..

    Apreciază

  • 153. tiberiuorasanu  |  18 februarie 2011 la 01:44

    Nu există eroism decelabil, decît la nivelul unor indivizi cărora li se atribuie în mod generic acest soi de epitet cu intenţii bine stabilite anterior.

    Nu este vorba despre poziţionarea lui Manolescu referitor la Paul Goma, după cum nu este vorba nici despre poziţionarea domnului Liiceanu referitor la Herta Muler.

    Probabil că este vorba, despre notorietatea fiecărui individ în parte, notorietate de care a avut parte în epoca sa.

    Ca un simplu – şi probabil neconcludent exemplu – aş aminti dizidenţa veritabilă a domnului Petrescu, versus dizidenţa poetului-portofel Dinescu.

    ps. Domnul Petrescu de care am amintit, este soţul doamnei Tereza Culianu, sora lui Ioan Culianu, de care aproape nimeni nu mai aminteşte, nimic.

    ps. N-am nici cea mai mică stimă pentru domnul Mic-niht.

    Apreciază

  • 154. noradamian  |  18 februarie 2011 la 12:04

    Salut, prieteni 🙂

    Am fost plecată ieri din localitate, n-am ajuns după masă aşa cum planificasem ci abia aseară târziu. Vă mulţumesc pentru comenturi si muzici şi vă cer scuze pentru întârzierea răspunsurilor.

    Apreciază

  • 155. noradamian  |  18 februarie 2011 la 12:42

    Băscăliosul, comentul tău e perfect adevărat, dar cred că vorbim despre lucruri diferite. Între generalizarea bolşevică şi presiunea publică pusă pe instituţii există o diferenţă precum între comunism şi democraţie. Aspecte total diferite darusor de confundat având în vedere că pseudodemocraţia instalată după ’89, încearcă tot timpul să facă rocada între ele. În plus există într-adevăr mari diferenţe între societatea poloneză cu respect pentru credinţă şi valori şi cea românească cu „vrem respect”. O să-ncerc să explic de ce într-o mică postare.

    Apreciază

  • 156. noradamian  |  18 februarie 2011 la 12:48

    Creangă, bună şi necesară analiza lui Neamţu
    Arizona, ai dreptate: e un subiect la care merită să ne gândim serios
    Fini, 148, e posibil, doar că asta i se-ntoarce împotrivă ca şi manevra cu ginecologul

    Apreciază

  • 157. noradamian  |  18 februarie 2011 la 12:55

    Skorpion, acelasi lucru se spune si azi ( ba chiar mai mult) când sunt alţi politicieni, altă conjunctură şi, mai ales, altă societate. N-ajută, as zice dimpotrivă. 😉 Undeva există şi niste cauze înrădăcinate ale acestei automaculări constante însă, odată cunoscute, tratamentul poate veni doar prin educaţie şi justiţie (nu tu spuneai asta ieri? )

    Apreciază

  • 158. noradamian  |  18 februarie 2011 la 13:11

    Baricada îţi mulţumesc la rândul meu (dar crede-mă, mă cam rusinez, eu n-am alt merit decât de a fi postat un articol pe care l-am găsit interesant.
    „Eroismul n-ai voie să-l ceri decât propriei persoane” pe de o parte, iar pe de alta, „nimeni nu are dreptul sa ierte in numele victimelor, cu exceptia victimelor” spune tot Michnik

    Tibi, poziţionările de idei sunt cele care contează şi în acest caz ca si în altele, chiar dacă ele aparţin unor persoane publice agreate sau mai puţin. În discuţiile cu şi despre Michnik ca şi în cărţile sale (Scrisorile din închisoare şi eseurile apărute la Polirom) există o bogăţie de idei. Etica sa are şi puncte comune cu modul de a gândi a lui Steinhardt si a altor mari spirite crestine.

    Apreciază

  • 159. noradamian  |  18 februarie 2011 la 13:56

    Postare nouă

    Apreciază

  • 160. Constiinta Cristica | Cristos și Krishna | omniprezenta  |  27 februarie 2011 la 15:36

    […] De asemenea poti citi si aceasta pagina: https://noradamian.wordpress.com/2011/02/16/teodor-tita-michnik-despre-decomunizare/ Tags: Constiinta Cristica, Cristos și Krishna, […]

    Apreciază

  • […] “O rafuiala cu totalitarismul este o datorie intelectuala. Ne vom rafui tot timpul cu comunismul si fascismul dar acest lucru nu trebuie sa devina un element politic”, afirma în februarie 2011 fostul dizident polonez anti-comunist Adam Michnik  invitat la “Conferinţele Ateneului” împreună cu Herta Muller, de domnii Andrei Pleşu şi Gabriel Liiceanu . (Despre Adam Michnik  aici, iar despre eveniment: aici şi aici) […]

    Apreciază

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


noradamian

noradamian

Nora Damian, scriitor Sibiu, Romania

Vezi profil complet →

Arhive

Categorii

Protected by Copyscape Originality Checker

Blog Stats

  • 916.296 hits

Introdu adresa ta de email pentru a urmări acest blog și vei primi notificări despre noile articole pe email.

Alătură-te altor 1.436 de urmăritori

Follow Drumul spre Mirhinia on WordPress.com

Add to Google

all blogs

Urmărește-mă pe Twitter Follow @noradamian1

Statistici blog

  • 916.296 hits
Follow Drumul spre Mirhinia on WordPress.com

Feed-uri


%d blogeri au apreciat asta: