Aventuri în China (12, 13)

8 Mai 2011 at 13:11 70 comentarii

Postat de Crengulin în „Grădina publică”

Scoici de apă dulce şi perle Fan Li garden, expozitia de perle
După-amiază de vizită la Liyuan Garden. Acolo, ni se spusese, Fan Li a scris prima carte de acvacultura. Grădina era situată chiar lângă Tai Hu lake, la o azvârlitură de băţ de centrul nostru. Fan Li nu scrisese cartea pe genunchi sau pe o bancă, se găseau şi cîteva căsuţe tradiţionale în care probabil, stimabilul a lucrat la biblia pescărească. Cam greu de descris în cuvinte grădina, nici măcar pozele făcute acolo nu arată pe deplin frumuseţea locului. La ieşirea din parc ne aştepta o expozitie de perle cu vânzare. Erau perle de cultură, fresh water pearl, nu pescuite din ocean. Între cursurile la care luasem parte avusesem şi unul despre perlele de cultură. China producea perle de milioane de dolari. În apropierea centrului nostru la institutul de cercetare scoicărească, văzusem o vitrină cu tot felul de specii de scoici producătoare de perle. Am asistat şi la demonstraţii de inoculare. Uriel a reuşit să filmeze aproape tot printre capetele noastre curioase. În prezent, producţia mondială de perle obţinute în apă dulce este de 1500 tone anual, 99.9 % obţinându-se în China.Adică aproape toate! Saltul în producţie şi calitate a fost dat de trecerea de la Cristaria plicata la Hyriopsis cumingii pe la mijlocul anilor ’90. Din maricultură se obţin doar şaizeci de tone de perle.
Ling Shan the big Buda
În ziua următoare, o dimineaţă însorită, în grup organizat, ca de obicei, mergem să-l vedem pe Buddha: între două dealuri, o statuie uriaşă vizibilă de la câţiva kilometri depărtare. Şi tot ca de obicei, ne-au plătit profii intrarea, noi eram şcoleri fără bani. După ce am trecut de casa de bilete am rămas fiecare de capul lui, având doar o însărcinare dată de dl Yuan: să numărăm câte trepte erau până sus! Realizat din cupru si bronz, cu o greutate de 700 de tone, Buda cel mare avea 88 de metri înălţime! După înălţime era al doilea din lume, fiind devansat tot de un Buddha, unul din Japonia. În prezent ocupă abia locul cinci, primul revenindu-i unui Buddha construit în Henan (China), 128 de metri şi 1000 de tone de bronz şi cupru. La baza scărilor ce ducea la statuie mai erau câteva atracţii precum replica mâinii lui Buda. Mai toată lumea îşi facea o poza cu mâna în spate, după ce o atingea întâi pe a lui Budha ca să aibe noroc. Mai încolo, un Buddha grăsuţ râdea în mijlocul unui bazin cu apă înconjurat de o gramadă de copii. Cei ce-şi doreau copii i se rugau, de fapt pentru un copil şi atât, că dacă faci şi al doilea plăteşti o amendă de-ţi iese pe nas. Am luat scările în piept, vreo două sute şi ceva, internetul îmi spusese că sunt exact 217. Cam tot atâtea trepte urcam şi în Galaţi când plecam de la bazin (piscinele de la malul Dunarii). 217 de trepte doar până la baza statuii, dacă vroiai să urci până la picioarele lui Buddha, însă, trebuia să iei liftul. Şi să-l plăteşti. Plimbarea cu liftul nefiind în program, doar Uriel s-a urcat acolo, eu unul n-am fost curios. Îmi trecuse prin cap că toată tărăşenia cu statuia e doar o afacere. După opt ani, google mi-a confirmat: japonezii băgaseră 150.000 $, ieşise un parc de distracţie amestecat cu tradiţiile chineze care nu erau chiar aşa de comunişti cum cred unii şi alţii. Ne-am mai învârtit pe acolo ce ne-am învârtit, din nou poză de grup, smileeee! Gata şi vizita, hai la autocar, în parcare am dat peste un domn care confecţiona pe loc tot felul de animăluşe din sticlă.
Piaţa de peşte
Situată la malul unui canal unde era amenajat un port cu tot dichisul, piaţa de peşte nu era departe de Wuxi. De aici se distribuia peşte engross spre şapte zări. Am numărat zeci de vaporaşe parcate la chei care aşteptau să li se descarce peştele viu din cală. Din cală, în coşuri mari de bambus, peştele era apoi transferat în camioane prevăzute cu hidrobioane (tancuri cu apă). Forţoşi, chinezii, cărau câte două coşuri mari cu un fel de cumpănă pe după spate. Pentru a urca pe camion foloseau o rampă din lemn, anevoioasă treabă, rampa fiind alunecoasă de la apa scursă din coşuri. Pentru a păstra peştele viu pe timpul transportului aveau compresoare, aerul de afară fiind introdus pentru a creşte cantitatea de oxigen solvit în apă. O parte din peşte era transportat viu, o altă parte, în cutii de polietilenă, bine căptuşit cu gheaţă.
Peşti ornamentali şi fermă
Unul din cele mai interesante cursuri, mi-amintesc, a fost cel despre peştii ornamentali. Despre crapul Koi sau japonez s-a vorbit puţin, baza a fost gold fish, pe româneste carasul auriu. Pâna în 1935 existau peste şaptezeci de varietăţi de caraşi aurii. Varietăţile se deosebesc după forma aripioarelor, capului, ochilor şi colorit. La sfârşitul cursului am vizitat o mică fermă de caraşi aurii. Peştii cei mari erau crescuţi în bazine de pământ iar cei mici în creşa cu bazine din beton cu apă până la un nivel de 20-30 cm. Cei mici erau protejaţi de zburători de o plasă ce acoperea bazinele betonate. Am mai petrecut, să nu uit, şi un eveniment deosebit de animat: 1 Mai muncitoresc şi chinezesc, pe Insula Sanshan.
*****
În fine, a venit şi iunie cu ziua în care împliniream unui sfert de veac. După numărătoarea chinezilor, însă, care socotesc că la naştere ai deja un an, aveam douăzeci şi şase. Ne-am adunat în sala de relax, unde de obicei seara mai urmăream ştirile BBC sau câte un film. Chinezii erau băieţi buni, mi-au organizat la fel ca şi celorlalţi, sărbătorirea, cu tort şi suc. Plus un şirag de perle-n dar, ori că erai fată, ori băiat. Am suplimentat şi eu cu ceva de băut, adică bere Tai Hu. Fiecare a cântat sau a spus o urare la microfon. Chilienii şi cubanezii mi-au cântat la mulţi ani în spaniolă, feliz compliano a te… cam înţelegeam despre ce-i vorba, nu acelaşi lucru pot spune despre cântecul celor patru colege chinezoaice. Am performat şi eu un cântec, cum mi-s moldovean am cântat trandafir de la Moldova, mare noroc că era ziua mea aşa că nu a fugit nimeni de acolo. Tare curios mai eram să văd cadourile. Chinezii cu perlele, de la Uriel un tablou din Veracruz cu o sirenă. Băieţii din Cambodgia mi-au dăruit din nou o sirenă, totuşi era o diferenţă, asta era statuetă. De la Sergio am primit o sticlă de rom cubanez original, nu ştiu ce gust a avut, am lăsat-o băieţilor să o golească. De obicei, eu şi Peter cumpăram câte un cadou din partea clasei, acum n-am fost implicat, mare surpriză, însă, am primit un tablou cu ceva înscrisuri chinezeşti. Vai de bagajul meu! Cu ce mai cumpărasem eu şi cu atâtea cadouri nu ştiam pe unde voi mai scoate cămaşa din valiza ce devenea tot mai grea. Cheful s-a cam spart spre miezul nopţii, majoritatea colegilor plecaseră, rămăseserăm doar cei din trupa de şoc, bun prilej de a pune în funcţiune cd urile achiziţionate până la ora unu. Gata şi petrecerea, în doar două luni de cînd plecasem din ţară îmbătrânisem doi ani.

Entry filed under: 7301634. Tags: , , , .

Aventuri în China (10,11) Să râdem! … Să râdem?

70 comentarii Add your own

  • 1. skorpion  |  8 Mai 2011 la 14:57

    salve, all,

    ramin la parerea mea ca pentru virsta de 25 (+1) = 25/26 ani a fost o experienta exceptionala!!! din punct de vedere profesional, dar nu numai…este mare lucru sa cunosti tineri din mai multe tari, de pe mai multe continente…amintiri care nu se uita niciodata…

    of, ca vorbii ca un filozof batrin

    🙂

    Apreciază

  • 2. Creanga  |  8 Mai 2011 la 15:23

    Salve Skorpi,
    Ai dreptate, a fost o experienţă extraodinară, acum dacă m-am pus pe depănat vor şti şi nepoţii.
    Of! Cred că ai vorbit din inimă. 🙂

    Apreciază

  • 3. luminita  |  8 Mai 2011 la 15:57

    Ai toata admiratia mea, Creanga.
    Imi plac povestirile tale, sunt scrise cu talent si simtire.
    Si mai esti si atat de modest pe deasupra. 😆

    Apreciază

  • 4. Creanga  |  8 Mai 2011 la 16:59

    Lumi, mulţumesc frumos, modest pe deasupra, pe dedesubt lăudăros. 🙂

    Apreciază

  • 5. tiberiu orasanu  |  8 Mai 2011 la 17:58

    Creangă,
    Am citit toate relatările tale din acele minunate excursii şi pot spune că ai darul de a ne transpune pe noi toţi, acolo.

    În primul rînd sînt cum nu se poate mai încîntat, de faptul că memoria îţi funcţionează impecabil ! ! !

    Am regăsit în unele dintre relatările tale, impresii pe care le-am cules de la nepoata mea, care a lucrat şase luni, în China.

    Felicitări! Sper să continui, DA? 🙂

    Apreciază

  • 6. Creanga  |  8 Mai 2011 la 18:25

    Tibi,
    Mulţumesc de felicitări, vor mai fi ceva urmări, în deltă voi ajung ecu nişte domni, pentru a duce sturioni.

    Apreciază

  • 7. tiberiu orasanu  |  8 Mai 2011 la 18:38

    Creangă,
    Sturioni cu icrele lor negre cu tot, găsim şi în Ro.
    Icre portocalii, ai păpat pe acolo ? 🙂

    Apreciază

  • 8. Creanga  |  8 Mai 2011 la 19:41

    Tibi,
    De delta romaneasca vorbeam, nu ne-au dat icre portocalii acolo. Icre negre am mancat in Romania. Sturioni in Romania abia se mai gasesc, acum 4-5 ani a fost interzis pescuitul pentru 10 ani, intre timp s-a revenit, se si pescuieste se si braconeaza, o sa dispara.

    Apreciază

  • 9. Fini  |  8 Mai 2011 la 19:51

    Creangă,

    ni-hao! 🙂

    Ai mai adăugat o perlă frumoasă la şiragul de week-end.
    Eşti şi tu o perlă a Grădinii noastre. Oare cine te cultivă? 🙄

    Ai din partea mea un cântecel. Ai grijă să nu ţi-l subtilizeze Skorpionul !

    Apreciază

  • 10. Creanga  |  8 Mai 2011 la 20:00

    Fini,
    Pescuitorii de perle, cu cataroiul intre picire.

    Apreciază

  • 11. Fini  |  8 Mai 2011 la 20:04

    Încă o variantă la care nu va atenta Skorpi.

    Apreciază

  • 12. Fini  |  8 Mai 2011 la 20:08

    Creangă,
    10

    aşa se pescuiau perlele preţioase.

    Apreciază

  • 13. Creanga  |  8 Mai 2011 la 20:23

    Da Fini, asa se pescuiau, mi-a zis mie Jules Verne.

    Apreciază

  • 14. Fini  |  8 Mai 2011 la 20:39

    Creangă,
    13

    el te-a îndrumat în ale scrisului? 😉

    Apreciază

  • 15. skorpion  |  8 Mai 2011 la 20:40

    bonsoir,

    ION PISO ESTE AL MEU!!!

    danke, fini, stii cit de mult imi place acest tenor!

    Apreciază

  • 16. skorpion  |  8 Mai 2011 la 20:43

    Ion Piso are unicitatea lui.

    Apreciază

  • 17. Creanga  |  8 Mai 2011 la 20:44

    Jules de mic, acum Nora ma indruma. 🙂

    Apreciază

  • 18. skorpion  |  8 Mai 2011 la 20:45

    s-ar putea asta sa-i placa si lui creanga, mai ales refrenul

    Apreciază

  • 19. Creanga  |  8 Mai 2011 la 20:48

    Skorpi,
    Sa stii ca am luat o tiribomba din China, cu radiocomanda.

    Apreciază

  • 20. skorpion  |  8 Mai 2011 la 20:48

    de aceea #18 iti este dedicat tie
    🙂

    Apreciază

  • 21. skorpion  |  8 Mai 2011 la 20:52

    fini,
    caut Pourqoi me reveiller cintat tot de Ion Piso,
    il gasesti cumva tu?
    danke

    Apreciază

  • 22. skorpion  |  8 Mai 2011 la 20:54

    PLAISIR D’ AMOUR cu Ion Piso

    Apreciază

  • 23. skorpion  |  8 Mai 2011 la 20:55

    scuze !!!!!!!!!!

    Apreciază

  • 24. skorpion  |  8 Mai 2011 la 20:56

    am fugit sa vad un film cap-coada, ceea ce nu am mai facut de luni si luni buuune.

    „Leningrad”

    Apreciază

  • 25. Fini  |  8 Mai 2011 la 21:00

    „Sketches of Spain” este un album semnat Miles Davis. A fost înregistrat în 1959. În 1961 albumul a fost distins cu premiul Grammy.
    Pentru că pe parcursul lui se improvizează mai puţin, unii critici ai timpului au scris că nu aparţine jazz-ului. Davis le răspunde în Rolling-Ston Magazin: „Este muzică şi mie îmi place.”

    Şi mie îmi place ! 🙂

    CONCIERTO DE ARANJUEZ

    Apreciază

  • 26. Fini  |  8 Mai 2011 la 21:02

    Apreciază

  • 27. Fini  |  8 Mai 2011 la 21:04

    Apreciază

  • 28. Fini  |  8 Mai 2011 la 21:05

    Apreciază

  • 29. Fini  |  8 Mai 2011 la 21:06

    Apreciază

  • 30. Fini  |  8 Mai 2011 la 21:08

    Igor Butman – un meseriaş.

    Apreciază

  • 31. Creanga  |  8 Mai 2011 la 21:34

    Noapte buna meseriasilor!

    Apreciază

  • 32. noradamian  |  8 Mai 2011 la 22:00

    Seara bună, prieteni 🙂

    S-a adunat ceva de citit si ascultat, multzam 🙂

    Apreciază

  • 33. noradamian  |  8 Mai 2011 la 22:01

    Fini, le iau în sens invers, încep cu „meseriaşul” Igor 🙂

    Apreciază

  • 34. noradamian  |  8 Mai 2011 la 22:02

    Noapte bună, Creangă,
    somn usor celor ce merg la culcare 🙂

    Aranjuez cu Mile Davis, super!
    Plăcută muzică, nu mai am mult şi adorm şi eu. Las şi pe mâine ceva 🙂

    Apreciază

  • 35. noradamian  |  8 Mai 2011 la 22:17

    Cu câteva zile-n urmă s-a împlinit o jumătate de secol de la moartea lui Lucian Blaga.

    Apreciază

  • 36. noradamian  |  8 Mai 2011 la 22:18

    Noapte bună 🙂

    Apreciază

  • 37. Un tanar de stanga  |  8 Mai 2011 la 22:25

    Madredeus – Portugalia
    hehehe pe astia nu i-ati apucat 🙂 🙂

    – nu e fado , am ales clipul asta si pentru imaginile ce il pot convinge pe Skorpy ca viata nu e traita deplin daca nu ai fost si la LiSboa 🙂

    Apreciază

  • 38. Un tanar de stanga  |  8 Mai 2011 la 22:26

    Apreciază

  • 39. noradamian  |  8 Mai 2011 la 22:28

    Tds, salut, tu ai fost? 🙂

    Apreciază

  • 40. noradamian  |  8 Mai 2011 la 22:32

    Frumos, deosebit 🙂

    Gata, că vorbesc singură 🙂

    Apreciază

  • 41. Un tanar de stanga  |  8 Mai 2011 la 22:36

    🙂

    Apreciază

  • 42. Un tanar de stanga  |  8 Mai 2011 la 22:42

    Noapte buna dragilor

    Apreciază

  • 43. Fini  |  8 Mai 2011 la 23:25

    Fi-mea ascultă mult Madredeus. M-a bolânzit o vreme cu muzica ei , dar nu se lipeşte de mine.

    Apreciază

  • 44. Fini  |  8 Mai 2011 la 23:26

    Apreciază

  • 45. skorpion  |  8 Mai 2011 la 23:28

    TDS,
    nu trebuie sa ma convingi,
    Lisboa, fado-urile, Portugalia sint in inima mea gratie Amaliei Rodriguez pe care am ascultat-o la Opera Romana cind am fost tinar…

    le voi vedea intr-o buna zi…cit mai sint pe Terra.

    🙂

    Apreciază

  • 46. skorpion  |  8 Mai 2011 la 23:31

    Apreciază

  • 47. Un tanar de stanga  |  8 Mai 2011 la 23:31

    De ce trebe sa se lipeasca ? 🙂

    Apreciază

  • 48. Un tanar de stanga  |  8 Mai 2011 la 23:33

    Skorpy , nu amina, ca intra zilele in sac 🙂

    Apreciază

  • 49. Fini  |  8 Mai 2011 la 23:37

    Vise frumoase ! 🙂

    Apreciază

  • 50. Fini  |  8 Mai 2011 la 23:50

    UTS,
    @ 47

    nu trebe; numai că parcă mi-e necaz că nu suntem pe aceeaşi lungime de undă. Din tot ce mi-a lăsat în calculator n-am putut alege decât astea trei şi încă două.

    L-ai atins pe Skorpi la corda sensibilă cu Portocalia

    Apreciază

  • 51. skorpion  |  8 Mai 2011 la 23:56

    tds,
    eu cred ca au cam intrat zilele in sac, dar nu ma las
    🙂

    Apreciază

  • 52. skorpion  |  9 Mai 2011 la 00:07

    Va recomand:

    1.) articol de Andrei Plesu – UN AFIS
    http://www.dilemaveche.ro/sectiune/situatiunea/articol/un-afi

    si

    2.) replica la articolul dlui Andrei Plesu
    http://kingofromania.com/2011/05/08/sunday-morning-philosophizin/

    😛

    Apreciază

  • 53. skorpion  |  9 Mai 2011 la 00:07

    Va recomand:

    1.) articol de Andrei Plesu – UN AFIS
    http://www.dilemaveche.ro/sectiune/situatiunea/articol/un-afi

    si

    Apreciază

  • 54. skorpion  |  9 Mai 2011 la 00:08

    si

    2.) replica la articolul dlui Andrei Plesu
    http://kingofromania.com/2011/05/08/sunday-morning-philosophizin/
    😛

    Apreciază

  • 55. skorpion  |  9 Mai 2011 la 00:15

    daca-i luni e Tom Gallagher

    Având în vedere că dezvoltarea regională nu va putea fi una uniformă, primii nori grei ai unei noi furtuni deasupra Orientului Mijlociu se adună, aşadar, de pe acum. Furtuna ce se conturează va surprinde, cu mare probabilitate, o bună parte a analiştilor şi observatorilor politici mai ceva ca primăvara arabă – deşi este una cu un potenţial cumplit din punct de vedere al consecinţelor geopolitice; una cu dimensiuni similare celei a rachetelor nucleare din Cuba, în 1962.

    http://www.romanialibera.ro/opinii/comentarii/sansele-si-primejdiile-primaverii-arabe-224679.html

    noapte buna!

    Apreciază

  • 56. Fini  |  9 Mai 2011 la 00:16

    Skorpi,

    îmi pare rău dar nu ţi-am găsit aria cu Ion Piso.
    Uite una la fel de frumoasă. Gute Nacht!

    Apreciază

  • 57. skorpion  |  9 Mai 2011 la 00:18

    danke schoen, Fini,
    este superba aria!

    Apreciază

  • 59. Arizonianul  |  9 Mai 2011 la 09:20

    Începeţi săptămâna cu un zâmbet!

    Apreciază

  • 60. Fini  |  9 Mai 2011 la 09:23

    Nora, 🙂

    frumos este Psalmul ales de tine din Blaga !
    Să ai o săptămână bună !

    Apreciază

  • 61. oldhashu  |  9 Mai 2011 la 09:25

    @ 58,

    Maaamă, ce de coca-pițe s-au prăsit in Românica asta, gata să invadeze și Grădina…

    Insecticideee ❗ ❗ ❗

    Apreciază

  • 62. Creanga  |  9 Mai 2011 la 09:36

    Neaţa grădinari, atacaţi de cocalari, oldhashu a pus mana pe pompă, să le taie din trompă.

    Apreciază

  • 63. noradamian  |  9 Mai 2011 la 09:36

    Salut, salut 🙂

    Fini, da, superb psalmul 🙂

    Skorpion, multzam de link-uri si de Galagher( mă temusem că nu mai apare )

    abia acum l-am ascultat pe Piso de ieri si cel adus de Fini acum!
    Cu încântare 🙂

    Arizonianu’ multzam! Avem nevoie 😀
    ps. Da sunt mulţi, se vede că de data asta au scăpat de vigilenţa spamului, asa că am dat cu detox 😆

    Apreciază

  • 64. Fini  |  9 Mai 2011 la 09:38

    Replică la clipul lui Arizona:

    Apreciază

  • 65. noradamian  |  9 Mai 2011 la 09:38

    Creangă salut! Măcar ăstia nu se dau de altceva 🙂

    Apreciază

  • 66. Creanga  |  9 Mai 2011 la 09:43

    Salut Nora, după vine Viorel Grecu, interesant articolul, spune berbecu.

    Apreciază

  • 67. noradamian  |  9 Mai 2011 la 09:50

    Fini,63 😆

    Apreciază

  • 68. oldhashu  |  9 Mai 2011 la 11:37

    Salut, grădinari! 🙂

    @ Nora, perfect! 😀

    @ Mr. Arizona, „post” no 60 nu era pentru clipul dtale, „stiva” e de vină, l-a impins pe poziția eliminată de veghetorii Grădinii! 😦

    @ Creangă, grecu n-a ratat, a comis-o de dimineață la Clemy! 😉

    Apreciază

  • 69. noradamian  |  9 Mai 2011 la 11:57

    OldHasu, salut, o ioooi, tu erai la pompă! Multzam 😆

    Apreciază

  • 70. noradamian  |  9 Mai 2011 la 12:00

    postare nouă

    Apreciază

Lasă un răspuns

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Arhive

Categorii

Protected by Copyscape Originality Checker

Blog Stats

  • 889,806 hits

Introdu adresa ta de email pentru a urmări acest blog și vei primi notificări despre noile articole pe email.

Alătură-te altor 2.343 de urmăritori

Follow Gradina de hartie on WordPress.com

Add to Google

Member of The Internet Defense League

all blogs

Urmărește-mă pe Twitter Follow @noradamian1

Statistici blog

  • 889,806 hits
Follow Gradina de hartie on WordPress.com

Feeds


